RSS

Barndomsfavoriter

05 Apr

När jag var yngre var jag en riktig bokmal. En av mina favoritförfattare var L.M. Montgomery, och jag har givetvis alla Anne-böckerna hemma i min bokhylla. De fyra första i serien är mammas, sen fortsatte jag själv samla på resten av serien. Det känns särskilt roligt att ha kvar mammas böcker, och jag minns att jag var väldigt rädd om dem.

Motgomery skrev ju även en del annat, och min absoluta favorit i slukaråldern var hennes böcker om Emily på Månvik. Jag har länge tvekat inför att läsa om dem eftersom jag är rädd att jag ska bli besviken. Men nu tror jag minsann att det snart är dags. Tyvärr saknar jag den allra första boken som kort och gott heter ”Emily”. Serien består sammanlagt av fyra böcker. Jag ska försöka få tag på den första så att jag kan läsa dem igen. Jag läste för övrigt på Wikipedia att den svenska översättningen är förkortad och att uppdelningen av materialet mellan de olika böckerna skiljer sig från originalutgåvan på engelska. Lite trist!

Vilka var era barndomsfavoriter? Har ni också läst böckerna om Emily?

20110405-213455.jpg

 
12 kommentarer

Publicerat av på april 5, 2011 i barndomsbok, böcker, omläsning

 

Etiketter:

12 svar till “Barndomsfavoriter

  1. Sofia

    april 5, 2011 at 8:36 e m

    Åh, sådan bra smak du har! Har faktiskt lånat Anne På Grönkulla-serien och tänkte passa på att läsa om dennu i april :)

     
    • bokklok

      april 7, 2011 at 5:49 f m

      Ja gör det Fia! De är fantastiska!

       
  2. Victoria

    april 6, 2011 at 5:51 e m

    Ja minns att jag älskade bäckerna om Emily… fast jag kommer knappt ihåg vad de handlade om idag :) Tror jag har alla i nån låda hos morfar… Kul idé att läsa om dem :) Kram på dig

     
    • bokklok

      april 7, 2011 at 5:50 f m

      Vad kul att du också gillade dem. Leta upp de
      hos morfar! =) Kram

       
  3. Amanda

    april 7, 2011 at 5:13 e m

    Åh ja jag tror att jag har alla i pocket. Jag älskade dem också :)

     
    • bokklok

      april 8, 2011 at 4:41 f m

      Härligt! Ja visst var de bra:)

       
  4. Amanda

    april 7, 2011 at 5:21 e m

    Jo jag läste för övrig böckerna om Miranda. Jag älskade dem. Hm kommer inte ihåg vem författaren är till böckerna.

     
  5. bokklok

    april 8, 2011 at 4:43 f m

    Åh, ja Miranda-böckerna! Dem tyckte jag också väldigt mycket om. Författaren heter Kerstin Sundh =)

     
  6. Emmas Bokhylla

    april 8, 2011 at 1:09 e m

    Tyvarr alste jag aldrig bockerna om Emily, men jag alskade Katitzibockerna! Dock har jag dem inte, sa det blir till att lana pa biblioteket nar ajg kommer hem till Sverige!

     
    • bokklok

      april 11, 2011 at 7:07 e m

      Katitziböckerna läste inte jag. Kanske missade jag något bra där… Ja, låna när du kommer hem! Det är härligt att återuppleva sina barndomsböcker =)

       
  7. Stephanie

    april 8, 2011 at 1:33 e m

    Åh, när jag var liten så älskade jag böckerna om Anastasia av Lois Lowry. Jag tror att jag identifierade mig själv lite med henne och att jag tyckte att hon var kul och kavat.

    Ska nog skriva ett inlägg om barndomsfavoriter i min blogg också.

    /Stephanie

     
    • bokklok

      april 11, 2011 at 7:08 e m

      De böckerna har jag aldrig hört talas om. Jag ska kika in i din blogg också =)

       

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

