RSS

Nobelvinnarreflektioner

09 Okt

Jag är väldigt glad över att det blev Tomas Tranströmer som vann Nobelpriset i litteratur i år. Av många anledningar. En är att jag tycker att han är en utomordentligt värdig vinnare. En annan är att jag hoppas att det leder till att synen på lyrik så smått förändras. Tranströmers samlade dikter kommer stå längst fram i varenda skyltfönstret på varenda bokhandel. Och många kommer att köpa den. Jag hoppas att fler ska inse att poesi inte alls behöver vara så svårtillgängligt som det verkar. Tvärtom. Det är så enkelt att plocka fram en diktsamling och läsa någon enstaka dikt. Om man inte har tid och lust att läsa från pärm till pärm förstås.

Under högstadiet och gymnasiet skrev jag själv väldigt ofta dikter. Jag tror att mina föräldrar var ganska nyfikna på vad jag sysslade med när jag satt på rummet och skrev i min lilla bok. Och jag önskar att jag hade fortsatt. För det var otroligt befriande och för det mesta ett väldigt enkelt sätt att uttrycka tankar och känslor på. Nu blev jag lite väl personlig. Det var inte riktigt meningen.

Vad tycker ni bloggläsare om Nobelprisvinnaren?

 
2 kommentarer

Skrivet av på oktober 9, 2011 i Nobelpriset, poesi, Svenska Akademien

 

Etiketter:

2 svar till “Nobelvinnarreflektioner

  1. Bokomaten

    oktober 17, 2011 at 8:07 f m

    Vem satt inte på kammaren på högstadiet och skrev tårdrypande dikter och insiktsfulla texter om livet.:) Jag har faktiskt läst mer av Tranströmer än jag trodde och tycker att det, tros kritik utomlands ifrån, är ett underbart val. Verkligen Äntligen! Han har ju inte skrivit så mycket och man har ofta stött på honom i olika sammanhang och läst lite här, lite där. Så himla roligt!

     
    • bokklok

      oktober 17, 2011 at 5:21 e m

      Ja visst är det roligt! Han är fantastiskt duktig!

       

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

