RSS

Den där boken med den konstiga titeln

05 Jan

Igår hade vi bokcirkelträff. Vi hade valt att läsa Kerstin Ekmans ”Grand final i skojarbranschen”. Det är nog den underligaste titeln som jag har hört på länge. Och när jag har fått frågan vilken bok vi skulle läsa till denna gång har jag haft svårt för att komma ihåg titeln. ”Vi läser Ekmans senaste. Du vet den med den konstiga titeln” har blivit mitt svar. ”Jaha, den som har en titel som låter som en fars” har det hänt att någon har svarat. Säga vad man vill om titeln. Man lägger märke till den. Sen vet jag inte om titeln i sig lockar till läsning. Men det gör nog författaren själv ändå, så det gör kanske inte så mycket. Nog om det.

Boken handlar om Lillemor som är en erkänd författare och sitter i Svenska Akademien. En dag blir hon kontaktad av sin förläggare. Han har fått en manus till en bok som handlar om Lillemors liv. I boken uppdagas att Lillemor inte har skrivit sina böcker själv. En kvinna som heter Babba har skrivit dem tillsammans med henne. Och det är Babba som nu har skrivit den avslöjande boken om Lillemors liv.

I ”Grand final i skojarbranschen” skiftar berättarrösten mellan Babba och Lillemor. I bokcirkeln diskuterade vi att det som läsare var svårt att ta parti för någon av dem. Men vi upplevde alla att det var enklare att tycka illa om Babba. I manuset är det ju hon som tar till sig äran för att ha skrivit böckerna i Lillemors namn, trots att de egentligen har hjälpts åt. Det blir en intressant och underhållande historia och även om det inte direkt är någon bladvändare läste jag boken med stort intresse. Jag gillade framförallt att få en inblick i förlagsvärlden och Svenska Akademien. För en bokälskare är det väl lockande om något.

Jag har inte läst något av Kerstin Ekman tidigare, men jag skulle gärna läsa hennes ”Händelser vid vatten”. Vem hade väl kunnat tro att en bok med titeln ”Grand final i skojarbranschen” skulle väcka mersmak.

 
2 kommentarer

Publicerat av på januari 5, 2012 i bokcirkel, e-bok, roman, Svenska Akademien

 

Etiketter:

2 svar till “Den där boken med den konstiga titeln

  1. Nattens bibliotek

    januari 5, 2012 at 4:40 e m

    Den ska jag läsa. Jag gillar Kerstin Ekman framför allt hennes språk-

     
  2. Evalinn

    januari 6, 2012 at 8:22 e m

    Jag har just fått låna den, av en person som inte alls tyckte om den. Men jag blev trots det bara än mer nyfiken! :-)

     

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

