RSS

”Sommaren med systrarna von Sydow”

08 Maj

Jag håller ju för tillfället på med mitt slutarbete. Men just nu finns det så mycket annat kul som lockar. Som trevliga recensionsexemplar för att nämna något.

Igår fick jag ”Sommaren med systrarna von Sydow” i min hand. Ebba Kleberg von Sydow och Amy von Sydow Green heter författarna. Boken är en kokbok. Men den är också något mer. Frågan är bara vad. Bilderna som är tagna på Marstrand är vackra. Men vad skulle de annars vara. Sommarsverige är ju fantastiskt. Recepten är enkla och inspirerande. Det finns mycket som jag kan tänka mig att laga och en del som jag vet med mig att jag aldrig kommer göra. Lite väl många kakor för min smak. Men så föredrar jag också mat framför just sötsaker.

Många av recepten passar för någon slags sommarbuffé. Jag gillar verkligen tanken med att göra det enkelt för sig. Vem har tid och lust att stå i köket hela dagen. Framförallt på sommaren.

Inledningsvis berättar systrarna om varför de valt att göra denna bok. Man förstår snabbt att det har varit en dröm. Länge. Och de får det att låta så enkelt. Att skriva en kokbok bara sådär. Nu förmodar jag att det ändå ligger en del hårt arbete bakom. Och det tycker jag att de hade kunnat lyfta fram. Om det nu inte var så enkelt som det verkar. I sin bok berättar de om några smultronställen på Marstrand. De tipsar om platser att besöka och mat som man kan laga för olika tillfällen. Det finns också en del smarta tips för köket. De flesta kanske inte är någon större nyhet för den som lagar mat då och då. Men tanken är god. Upphovsmakarna till recepten är flera olika. Ebba och Amy själva, någon i familjen eller någon av deras vänner.

Boken är trevlig att ha framme med tanke på de vackra bilderna. Och jag kan tänka mig att den funkar bra som en gå-bort-present. Sen ska det tilläggas att jag gillar Ebba och av någon anledning följer det mesta hon gör. Även om jag är högst ointresserad av kungligheter.

Boken är ett recensionsexemplar som jag har fått från Forma Books.

 
1 kommentar

Publicerat av på maj 8, 2012 i kokbok, recensionsexemplar

 

Ett svar till “”Sommaren med systrarna von Sydow”

  1. Amy

    maj 13, 2012 at 2:28 f m

    Roligt att du gillade vår bok, lycka till med matlagningen :)

     

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

