RSS

Lustfylld läsning

06 Jun

Snart är den här terminen över och det stora examensarbetet är över. Det firade jag med att kunna njuta av att läsa igen. Eller, ja, jag hade ju gärna njutit av läsningen tidigare under terminen, men jag har bara hunnit med väldigt korta läspass innan mina ögonlock har fallit ihop den senaste tiden. Därför har jag inte direkt haft något bra läs-flow. Så fort jag hade möjlighet till det kastade jag mig därför hungrigt över ”Att förlora Gemma” av Katy Gardner.

Boken handlar om två unga brittiska kvinnor, Gemma och Esther, som reser till Indien under sommarlovet. De är barndomsvänner, men väldigt olika. Esther är mer drivande, och det är hon som planerar och bestämmer vart de ska resa. Hon har också rest en del och känner sig självsäker. Gemma är lugn, tillbakadragen och oerfaren. Inledningsvis litar hon på Esther och låter henne styra och ställa. På en tågresa träffar de på den mystiska kvinnan Coral. Gemma dras allt mer till henne, och plötsligt upptäcker Esther att hon inte känner igen barndomsvännen. Samtidigt blir det allt svårare för henne att få kontakt med Gemma, som inte längre lyssnar på sin gamla vän.

Boken är spännande och väldigt lättläst. Jag tycker väldigt mycket om språket som är rakt men ändå väldigt vackert. En snabb koll visar att Gardner har skrivit flera böcker efter ”Att förlora Gemma”, som var hennes debut. De har dock inte blivit översatta till svenska än. Boken fick jag av Calliope på hennes bokbortskänkardag för någon månad sedan.

 
2 kommentarer

Publicerat av på juni 6, 2012 i böcker, bokbyte

 

Etiketter:

2 svar till “Lustfylld läsning

  1. Cecilia

    juni 9, 2012 at 9:29 f m

    Vad kul att du läst den här! Jag läste den för många år sedan men har behållit både boken och ett gott minne till den. Jag minns inte exakt vad det var jag gillade med den – den är väl inte rakt igenom lycklig som jag minns det – men tror det var stämningen, Indien ö h t. Och omslaget, som är ett helt annat på min, men fint ditt också.

     
  2. a-lo (the book pond)

    juni 18, 2012 at 8:13 e m

    Liksom Cecilia läste jag den här för många år sedan, men den har stannat kvar i minnet. Gillade den mycket, pga stämningen, minns den också som lite obehaglig. Bra bok!

     

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

