RSS

Om ”Att springa”

17 Jun

Jag älskade Maria Svelands ”Bitterfittan”. Jag minns egentligen inte varför, men den var nog så mitt i prick i många avseenden. Därför hade jag höga förväntningar på ”Att springa”. Jag hade dock hört många som blivit lite besvikna.

Boken handlar om två tolvåriga flickor som är bästa vänner. De vet det mesta om varandra. Men kanske inte riktigt allt. Emma lever med sin mamma som jobbar som inom hemvården. De bor i en liten lägenhet. Hennes mamma har många vänner som kommer på besök. Julia bor några kvarter bort i en stor patriciervilla tillsammans med sin mamma, pappa och lillebror. Pappan har ett välbetalt jobb och mamman jobbar i en sminkaffär. Pappans stora drömprojekt är att bygga en bastu. Äntligen håller hans dröm på att gå i uppfyllelse.  Men allt är inte så lyckligt i Julias familj som man skulle kunna tro om man såg det utifrån. Redan under bokens inledning får man onda aningar om att pappan inte är så snäll mot Julia. Sedan händer en massa olika saker. En hemsk händelse leder till nästa och så vidare. Stundtals blir det riktigt eländigt och jobbigt att läsa. Men Sveland skriver bra och jag gillar verkligen flytet i hennes språk. Ibland känns karaktärernas agerande inte fullt realistiskt.
Något som jag saknar i boken är vänliga män. I stort sett varenda man som nämns är elak eller har onda avsikter och det stör mig lite. Den enda mannen som inte beter sig som ett svin är Julias extrapappa Mattias, men han är inte med särskilt mycket. Nu förstår jag att det är just de här männen som Julia och Emma och de andra kvinnorna i berättelsen omges av. Från blottare till våldtäktsman och den ständigt otrogne mannen som Emmas mamma får ihop det med. Men ändå. Det blir lite tungt att läsa.

Men Sveland skildrar sexuella övergrepp och hur det påverkar personen som blivit utsatt på ett väldigt trovärdigt sätt. Och det är oerhört viktigt och bra gjort.

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på juni 17, 2012 i förväntningar, roman

 

Etiketter:

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

