RSS

Bokcirkelträff

04 Aug

Jag är med i en bokcirkel i Malmö. Vi är fyra tjejer som läser en gemensam bok och träffas en gång i månaden för att diskutera den. Denna gång hade vi valt att läsa Joan Didions Bönbok till en vän.

Jag hade tyvärr inte hunnit läsa ut den och har ett tjugotal sidor kvar. Tidigare har jag läst Ett år av magiskt tänkande av samma författare. Den tyckte jag väldigt mycket om och mina förväntningar var därför ganska höga.

Bönbok för en vän handlar om två amerikanska kvinnor, Grace och Charlotte, eller egentligen om Grace som berättar om en Charlotte. De lever båda i en centralamerikansk diktatur på 1970-talet. Just skildringen av att leva i en diktatur är ganska intressant. Däremot upplevde jag handlingen som ganska rörig och svår att följa. Det beror framförallt på att det ibland är väldigt svårt att få grepp om när vissa händelser i berättelsen har inträffat. Som läsare kände jag mig stundtals lite bortkommen. Detta var säkert ett mycket medvetet grepp från Didion. Kanske har hon valt att skriva så eftersom det skiljer sig så mycket från hur hon måste skriva som verksam journalist.

Rakt igenom är boken väldigt välskriven. Men jag kan ändå inte låta bli att längta efter Didions fina reportage i Att lära sig själv att leva. Jag blir också sugen på att läsa om ovannämnda Ett år av magiskt tänkande.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på augusti 4, 2010 i Uncategorized

 

Kommentera

 
