RSS

Recension av I skuggan av ett brott

16 Aug

Helena Henschens bok ”I skuggan av ett brott” handlar om en sann familjetragedi som inträffade i Sverige på 30-talet. Det var författarens morfar och två av familjens tjänstekvinnor som blev mördade. Och mördaren var sonen i huset, författarens morbror. Han begick sedan självmord, och tog dessförinnan även sin frus liv.

Trots väldiga tidningsskriverier gavs det aldrig någon riktigt förklaring till morden. Det var inte heller något som de efterlevande i familjen pratade om. Det är orsaken till att Helena Henschen skrivit denna bok. Hon ville ta reda på vad det egentligen var som föregick ett sådant brutalt dåd. Det är fullt förståeligt, med tanke på all ryktesspridning och all publicitet som tragedin har väckt.

Boken är skriven i romanform, men vissa kapitel har även en del inslag med bakgrundsfakta som ger läsaren en bra bild av hur samhället såg ut i Sverige på 1930-talet. Författaren varvar dessa faktatexter, med mer berättande texter som målar upp en bild av personernas känsloliv och personligheter. Jag tycker att Henschen gör detta mycket bra. Det är en njutning att läsa om sommaridyllen där Henschens släkting Sofie von Sydow spenderade somrarna, samtidigt som obehaget inte släpper taget om mig när jag läser. Jag vet att något hemskt kommer att hända. Och jag vill precis som författaren veta orsaken till det. I skuggan av ett brott är en bok som är svår att lägga ifrån sig. Den är välskriven och just det att författaren skriver om ett brott som har skett i hennes egen familj gör boken ännu mer intressant.