RSS

”Högre än alla himlar”

27 Feb

En av de böcker som jag såg mest fram emot att få läsa bland förra årets bokskörd var Louise Boije af Gennäs nya ”Högre än alla himlar”. Och nu har jag äntligen läst den. Efter en inledande beskrivning av Stockholm som var som hämtad ur Strindbergs ”Röda rummet” började jag drömma mig tillbaka till första terminens studier av litteraturvetenskap i Lund. För en stund var det också nära att jag helt fastnade i gamla minnen och la ifrån mig romanen. Men sedan skildringen av staden Stockholm sedd lite från ovan var avklarad kastade Boije af Gennäs läsaren in i ett nyårsfirande hos sex nära vänner vid millennieskiftet. Romanen sträcker sig sedan fram till hösten 2003 och boken är enligt omslagets informationstext den första i en planerad trilogi. Boije af Gennäs har tidigare skrivit bland annat ”Stjärnor utan svindel”. Jag minns den som en av de bästa böcker jag läste under gymnasietiden, vilket givetvis höjde mina förväntningar på ”Högre än alla himlar”.

Det är sex väldigt olika karaktärer som skildras i boken. Ibland nästan för olika, och vid något tillfälle undrar jag om det är så att författaren har tänkt att det ska finnas någon person för varje läsare att identifiera sig med. Jag undrar även om det verkligen skulle vara rimligt för dessa personer att umgås och tycka om varandra så mycket, trots sina olikheter, och skilda värderingar. Oavsett vad denna fundering leder till för svar så blir jag helt såld, och kan knappt lägga ifrån mig boken. Det finns ett driv i språket och den är mycket välskriven, vilket Boije af Gennäs ska ha stort beröm för, framförallt med tanke på bokens omfång.

Sanna, som är en av de mest centrala gestalterna i boken, är författare och lever tillsammans med börsmäklaren Victor. Det är också ur Sannas perspektiv som flera kapitel av romanen är skriven. Stefan och Pella som är ett par har två barn tillsammans. Stefan är en stor natur- och miljövän och Pella är verksam som terapeut och drömmer om att familjen ska skaffa fler barn. Liv är skådespelerska, men tvingas för det mesta försörja sig som servitris. Jalle är den homosexuella killen som jobbar på UD och har en relation med en kille som bor i New York. Dessa karaktärer är som sagt väldigt olika. De känns ibland lite väl utpräglade och säregna för att det ska vara realistiskt att de ingår i samma vänskapskrets. Det som ändå tilltalar mig med Boije af Gennäs roman är att personerna är så otroligt intressanta. Jag vill som läsare veta mer om dem och vad som ska hända i deras liv.

”Högre än alla himlar” är kronologiskt uppbyggd och den röda tråden är några olika historiska händelser. Jag tror att det är ett mycket smart drag av Boije af Gennäs, eftersom de inträffanden som hon för på tal är sådana i vår samtid som de flesta kan relatera till. Vem minns till exempel inte mordet på Anna Lindh och alla de starka reaktioner denna tragiska händelse väckte i samhället? Det är företeelser som lockar känslor och tankar och som de allra flesta har egna minnen av. Med vissa böcker är det lite klurigt att exakt sätta fingret på vad det är man tycker så mycket om. Men en sak som jag verkligen gillar är att Louise Boije af Gennäs beskriver så många olika platser i världen. Och hon gör det på ett sådant sätt att jag verkligen känner mig hemma där, oavsett om det är en miljö som jag själv har upplevt i verkligheten eller inte. Det är också en roman med hög mysfaktor, trots att den berör sorliga och tragiska händelser. Den gör att jag som läsare känner mig avslappnad, vänder blad och bara flyter med. Det var precis en sådan läsupplevelse som jag var sugen på när jag först plockade upp boken, och det är just det som gör att jag inte heller kan sluta läsa den.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på februari 27, 2011 i böcker

 

Etiketter:

Kommentera

 
