RSS

”Yarden”

06 Mar

Visst kan det vara spännande att läsa om nya outforskade platser eller fantasivärldar. Men jag tycker ändå alltid att det är lite extra roligt att läsa böcker som utspelar sig på en plats som man har besökt. Därför såg jag verkligen fram emot att ta mig an Malmöförfattaren Kristian Lundbergs ”Yarden- en berättelse”.

Jag är med i en bokcirkel, och vi träffas ungefär en gång i månaden. Februari månads bokcirkelbok var just ”Yarden”. Eftersom Lundberg utöver sitt yrke som recensent är verksam som poet var det inte särskilt förvånande att språket var väldigt vackert. Jag inledningsvis att den var lite svårläst, och tänkte för mig själv att det var tur att den är så tunn. Men när jag väl hade kommit in i handlingen tyckte jag tvärtom att språket flöt på fantastiskt bra, och jag hade svårt för att lägga ifrån mig boken. Det som är lite speciellt med boken är att den är självbiografisk och att den skildrar en jobbig period i Lundbergs liv när han har försatt sig i en situation som gör att ingen vill anställa honom som skribent. Lundberg sliter istället på en bilindustri i en hamn i Malmö. Det är en paradoxal situation för Lundberg. När han inte jobbar sitter han hemma och skriver och reflekterar över sin arbetssituation som är väldigt förödmjukande. Lundberg beskriver en arbetsmiljö med mobbing och fysiskt krävande arbetsuppgifter. Och den ekonomiska ersättningen är skrämmande dålig.

Läsaren kan inte hänga med rent kronologiskt i bokens händelseförlopp. Men det är knappast heller meningen. Det blir istället upp till varje läsare att sammanfoga de olika delarna i berättelsen till en helhet. Av denna anledning var det en väldigt bra bok att diskutera. Vi hade uppfattat händelser på olika sätt, och lagt märke till olika detaljer. Det är också det som gör det så roligt att vara med i en bokcirkel, och få dela sin läsupplevelse med andra.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på mars 6, 2011 i böcker, bokcirkel

 

Etiketter:

Kommentera

 
