RSS

Semesterläsning

08 Mar

Vi har äntligen bokat en veckas sommarsemester i juni. Det blir på Mallorca, och jag ser fram emot att utforska ön. Vi ska bo på tre olika ställen, bland annat på klostret i Lluc. Som den bokälskare jag är börjar jag genast fundera över vilka böcker jag ska packa ner. Jag vill gärna läsa något av någon spansk författare, eller ännu hellre någon från Mallorca.

Jag brukar försöka passa på att läsa någon roman som utspelar sig på platsen jag befinner mig på under semestern. I Rom läste jag exempelvis ”Ett rum med utsikt” och när jag var i Venedig och bodde på ön Lido läste jag Thomas Manns ”Döden i Venedig” som faktiskt utspelar sig just på Lido. Så nu undrar jag om ni läsare har några tips. Vad ska jag läsa på Mallorca? Har ni några spanska favoritförfattare? Har för mig att det finns ett område på ön som är särskilt populärt bland författare och konstnärer. Det får jag definitivt ta reda på mer om!

 
12 kommentarer

Publicerat av på mars 8, 2011 i böcker, författare, Resa

 

Etiketter: ,

12 svar till “Semesterläsning

  1. Emmas Bokhylla

    mars 8, 2011 at 1:13 e m

    Hmm…jag har har ratt dalig koll pa bocker med fokus pa Mallorca, men det maste det ju finnas, eller hur? Ska bli intressant att se vad du hittar!

     
    • bokklok

      mars 8, 2011 at 1:23 e m

      Ja absolut, Emma. Jag återkommer med vad jag hittar!

       
  2. a-lo

    mars 9, 2011 at 8:14 f m

    Åh, är värdelös på spanska författare, men via Agnes i Lund så hittade jag Birgitta Stenbergs självbiografiska bok Alla vilda som utspelar sig på Mallorca på 50-talet. Har aldrig läst något av henne, så kan inte gå i god för om den är bra eller inte, men check it out.

     
    • bokklok

      mars 9, 2011 at 8:33 f m

      Tack för tipset! Har aldrig läst Birgitta Stenberg, men detta kan ju vara ett bra tillfälle. Ska kolla upp den!

       
  3. Bokomaten

    mars 9, 2011 at 9:04 f m

    Roligt att hitta en ny bokblogg! Nu länkar jag till dig också! Jag är urdålig på spanska författare men borde gå att hitta lite tips i bibliotekskatalogerna. Hittar några träffar men kan inte svara på om de är bra eller inte.=)

     
    • bokklok

      mars 9, 2011 at 10:43 f m

      Hej bokomaten! Ja det borde finnas en hel del av spanska författare. Jag är överlag lite dålig på att variera mig och läser mest böcker av svenska, engelska och amerikanska författare. Nu får det bli bättring på den fronten!

       
  4. Victoria

    mars 10, 2011 at 6:02 e m

    Hej!
    Vilken fin blogg Madde🙂 Kul med en bokblogg…
    Hihi, tror ”Grisfesten” av Leif GW Persson delvis utspelar sig på Mallorca! Det är mitt bästa tips😉
    Kram

     
    • bokklok

      mars 11, 2011 at 6:44 f m

      Hej Victoria! Tack! Hmm, jag vet inte riktigt. Är ju inte så mycket för deckare… Men tack för tipset🙂 kram

       
  5. Emmas Bokhylla

    mars 11, 2011 at 5:15 f m

    Jag har tankt lite, pa just spanska bocker…

    ”Klockan klamtar for dig” av Ernest Hemingway utspelar sig under spanska inbordeskriget, vore det nagot?

    Sedan tankte jag pa José Saramango, men har ar ju portugis….

     
  6. bokklok

    mars 11, 2011 at 6:48 f m

    Aha, ja det kanske skulle vara något, Emma! Och en portugis är kanske inte heller fel. Ska klura lite mer på vad det finns…

     
  7. Vixxtoria

    mars 21, 2011 at 11:17 f m

    Jag fick för mig att Helena von Zweigbergks bok Ur vulkanens mun utspelade sig på Mallorca, men det var visst på Sicilien visar ett par googlingar.

    GW Perssons bok Grisfesten är annars riktigt bra.

    Annars har du ju alltid George Sands bok Vinter på Mallorca, eller läs något om kompositören Chopin som vistades där på 1830-talet.

     
    • bokklok

      mars 21, 2011 at 7:39 e m

      Då har jag fått två tips om GW Persson. Kanske skulle ge den ett försök då… George Sand låter verkligen som en bra idé, helt i min smak. Tack för tipset!

       

Kommentera

 
