RSS

”Vass egg”

15 Mar

Jag är inte mycket för att läsa deckare. Men i min bokcirkel händer det då och då att vi läser någon. När boken ”Vass egg” eller ”Sharp Objects” av Gillian Flynn kom upp som ett förslag var jag därför inte överförtjust. Så fel jag kunde ha!

Jag valde att läsa boken på svenska, vilket var lite synd. Översättningen innehåller en hel del stavfel och även illa valda ord, vilket i vissa fall ger syftningsfel. Detta störde mig inledningsvis, men sedan var jag så försjunken i min bok att jag knappt reflekterade över det. Det kanske är dags för en beskrivning av handlingen. Jag kommer dock fatta mig kort eftersom det är så otroligt många bloggare som redan har skrivit om den…

Camilla jobbar som journalist och reser hem till sin uppväxtort för att skriva om ett mord på en flicka som har begåtts där. Under vistelsen där bor Camilla hos sin mamma tillsammans med styvfadern och styvsystern. Ytterligare ett mord inträffar när Camilla har kommit dit. För Camilla innebär hemkomsten att hon får tampas med jobbiga barndomsminnen. Hon grubblar över vem hon är och hur hon har blivit denna person.

Det är en väldigt spännande bok och jag ser fram emot att diskutera den med bokcirkeln imorgon. ”Vass egg” är Gillian Flynns debut. Nästa gång jag läser något av Flynn blir det på engelska. Jag har redan hunnit snegla på ”Dark sides”. Får se hur länge jag lyckas vänta med att köpa den…

 
4 kommentarer

Publicerat av på mars 15, 2011 i böcker, bokcirkel, deckare

 

Etiketter:

4 svar till “”Vass egg”

  1. Malin

    mars 16, 2011 at 10:16 f m

    Ah, välkommen över till deckar-gillar-sidan!😉 Jag tror att du är här för att stanna. Det finns grymt många bra deckare och deckarförfattare. Jag kan rekommendera Harlan Coben. Nu har jag skrivit upp Sharp Objects på min lista över böcker att köpa/låna. Den bara växer och växer…🙂

     
  2. bokklok

    mars 16, 2011 at 10:47 f m

    Ja det kommer nog bli lite fler deckare framöver, Malin=) En orsak till att jag har valt bort deckare är att många är så slarvigt skrivna. Och jag har en tendens att hänga upp mig på slarv och dåligt språk i en bok. Harlan Coben vill jag läsa. Fler deckar/thriller-tips tas tacksamt emot. Inte för att jag har för lite att läsa, men ändå;)

     
  3. Calliope

    mars 21, 2011 at 10:15 f m

    Vänta inte för länge med att köpa Flynns Dark Places – den är precis som Sharp Objects riktigt, riktigt bra. Och läskig🙂

     
    • bokklok

      mars 21, 2011 at 7:33 e m

      Nej, Calliope, jag är väldigt sugen. Och förväntningarna är höga efter en sådan debut=)

       

Kommentera

 
