RSS

Schulmans senaste

19 Mar

I veckan läste jag Alex Schulmans ”Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött” Boken inleds med att Schulman separerar från sin fru, Katrin Zytomierska. Han är deppig och fördriver kvällarna med att jaga vänner som vill ut och festa, men för det mesta hamnar han ensam i någon bar. Det är naket och ganska självutlämnande skrivet. Att skriva självbiografisk måste vara svårt, men som läsare vet man aldrig om allt verkligen är sanning, och vad som har utelämnats av författaren själv.

 

Schulman jobbar i ett mediehus, och där träffar han Amanda Widell. De blir förälskade och inleder ganska snabbt ett förhållande. Widell blir gravid och boken slutar med att dottern Charlie är född. Det är inte historien i sig som gör att jag tycker om den. Det är snarare Schulmans sätt att skriva som tilltalar mig. Schulmans ”Skynda att älska” läste jag på stranden i somras. Det var en bok som berörde mig och jag var glad över att jag läste den i skydd av solglasögonen. Jag tyckte väldigt mycket om ”Skynda att älska” som handlar om Schulmans far, dels på grund av språket som är ganska rakt, och del på grund av alla fina minnen den väckte från min egen barndoms somrar. Jag var därför väldigt sugen på att läsa Schulmans andra roman, trots att den har fått väldigt blandad kritik.

I sina böcker framstår Schulman som en sympatisk människa. Det är svårt att få ihop den bild man har fått av honom i media, med den varma och kärleksfulla människa han utmålas som i sina böcker. Då får man än en gång påminna sig själv om att det är sig själv som han skriver om. Detta är även ett faktum som författaren själv diskuterar i sin bok. För mig som läsare får det mig att undra hur han är i verkligheten, och det är säkert precis vad Schulman vill att man ska fundera över.

Det är en väldigt lättläst bok. Jag läste nästan ut den på tåget till och från jobbet under en dag, och jag är normalt sett inte direkt någon snabbläsare. Samtidigt som boken är enkel att läsa känns det oerhört svårt att ge en rättvis bild av innehållet. Kanske just för att det var en bok som var så snabb att ta sig igenom. Vissa delar kändes lite banala på ett nästan filmiskt sätt. Som när Schulman följer Widell till taxin och inte kan få fram något vettig när han vill tacka för en trevlig kväll. Till slut får han fram: -Jag skulle göra allt för dig!”

Trots att jag störde mig på vissa uttryck och händelser i boken så vet jag med säkerhet att jag kommer läsa Schulmans nästa. Han har ett språk och ett tempo i sina texter som tilltalar mig, och det är väldigt underhållande.

 
8 kommentarer

Publicerat av på mars 19, 2011 i böcker, självbiografiskt

 

Etiketter:

8 svar till “Schulmans senaste

  1. Mikael Engvall

    mars 21, 2011 at 10:04 f m

    Hej,
    Tack för trevlig blogg och inspirerande inlägg. Ska genast berika mig med Schulmans senaste.

    /Micke

     
    • bokklok

      mars 21, 2011 at 7:30 e m

      Hej Mikael! Tack så mycket! Ja, gör det. Vill gärna höra vad du tycker sen!

       
  2. Victoria

    mars 21, 2011 at 5:26 e m

    Åh, den boken har jag funderat på att läsa… Tyckte verkligen om hans första🙂
    Hoppas du haft en bra helg?!
    Kram Victoria

     
  3. bokklok

    mars 21, 2011 at 7:34 e m

    Hej Victoria! Ja, jag minns att du också gillade den första. Du får gärna låna den senaste om du vill. Har haft en skön helg. Hoppas att du har haft detsamma! Kram

     
  4. a-lo

    mars 22, 2011 at 3:38 e m

    Jag gillade också den, men var redan innan en fan av den nya ”snälla” Alex Schulman och hans pappablogg + den senaste bloggen Alla får plus, som faktiskt är mycket underhållande.

     
    • bokklok

      mars 22, 2011 at 5:05 e m

      Jag har inte läst hans nya blogg, men kommer göra det framöver. Gillar verkligen den ”nya” Alex…

       
  5. Smulan

    mars 30, 2011 at 8:03 f m

    Jag har också tänkt läsa denna då jag gillade den första. Så synd att han inte kan var denna man i media.

     
    • bokklok

      mars 30, 2011 at 8:13 f m

      Ja, gör det! Tror att du kommer gilla den om du tyckte om hans första roman.

       

Kommentera

 
