RSS

Yates

22 Mar

Jag läser ”Easter Parade” av Richard Yates just nu, och tycker mycket om den och sättet han beskriver sina karaktärer. Blev väldigt förvånad när jag läste att den alldeles nyligen kom i en svensk översättning med tanke på att den gavs ut 1976 i USA. Samma sak gäller romanen ”Revolutionary Road” som filmatiserades för några år sedan. Förmodligen blev dessa böcker översatta i samband med att filmen hade premiär.

När jag kollar på Wikipedia ser jag att Yates har skrivit en del andra böcker, men att endast dessa två har blivit översatta till svenska. Bättre sent än aldrig antar jag… Vad tycker ni om Yates? Har ni läst något annat av Yates än ovannämnda verk?

 
6 kommentarer

Publicerat av på mars 22, 2011 i översättning, böcker, författare

 

Etiketter:

6 svar till “Yates

  1. Emmas Bokhylla

    mars 23, 2011 at 8:22 f m

    Jag fick RR pa engelska av min bror i julklapp, har sugit langre pa den karamellen och fortfarande inte borjat lasa. Men snart ar det dags!

     
    • bokklok

      mars 23, 2011 at 3:06 e m

      Härligt! Hoppas att du tycker om den. Kan nog vara roligt att läsa den på originalspråket.

       
  2. Bokomaten

    mars 23, 2011 at 8:39 f m

    Jag har inte läst något alls av honom, men Easter Parade fick åka med i senaste beställningen. Ska bli kul att höra vad du tycker.

     
    • bokklok

      mars 23, 2011 at 3:07 e m

      Ja detsamma! Du får också skriva vad du tycker sen:)

       
  3. Steinar Lillehaug

    mars 30, 2011 at 9:36 e m

    Jeg leste ”Revolutionary Road” for snart 25 år sia. Vegen inn til romanen gikk via ”The Sportswriter” av Richard Ford, som fortsatt er en av mine favoritter, fordi en kritiker sammenlikna han med Richard Yates. Jeg ble fascinert, men også frastøtt. RR er en av de kaldeste romanene jeg har lest. Så leste jeg Easter Parade i sommer, og den likte jeg mye bedre. Jeg foretrekker forfattere som behandler sine karakterer med empati. De må gjerne være kritiske til karakterene sine, men ikke behandle dem med kulde.

     
    • bokklok

      mars 31, 2011 at 5:41 f m

      Roligt med en läsare från Norge:) Jag håller med dig om att karaktärerna i RR är väldigt kyliga, till skillnad från i EP. Kul att du nämner Ford. Jag har hans böcker på min lista över böcker som jag vill läsa och ”Som landet ligger” står i bokhyllan.

       

Kommentera

 
