RSS

”Easter Parade”

24 Mar

Richard Yates ”Easter Parade” är en mörk roman som handlar om systrarna Sarah och Emily. De växer upp tillsammans, och föräldrarna skiljer sig tidigt. Sedan väljer de två helt skilda vägar i livet. Sarah är snabb med att gifta sig, flytta till landsbygden och få tre barn. Hon lever ett liv som, möjligtvis utifrån sett är lyckligt, men Emily anar oråd. Emily väljer istället att studera, och börjar sedan jobba på en reklambyrå. Hon flackar runt i olika relationer, utan att egentligen veta vad hon vill, och hon verkar ha svårt för att hitta någon mening med livet.

Yates skildrar två helt olika karaktärer, utan att de känns varken ytliga eller orealistiska. Flera gånger kände jag mig arg på dem båda för att de agerade så idiotiskt, men det betyder ju att författaren lyckades med att få mig som läsare engagerad. Romanen utspelar sig i USA från 1930-talet till 1970-talet. För er som har läst, eller möjligtvis sett filmen”Revolutionary Road” finns det mycket att känna igen i form av den mörka stämning som går rakt igenom båda berättelserna. ”Easter Parade” är en bok som stundtals får mig att må dåligt, inte för att den är illa skriven, tvärtom. Det är snarare för att det är så lätt att leva sig in i karaktärerna och deras sinnesstämningar. Jag tror att det skulle vara en bra bokcirkelbok med tanke på att den väcker så många funderingar. Den skulle helt klart utgöra ett bra diskussionsunderlag. Det är dessutom en sådan bok som kommer finnas med i mina tankar de närmaste dagarna. Och det är inget dåligt betyg…

 
2 kommentarer

Publicerat av på mars 24, 2011 i böcker

 

Etiketter:

2 svar till “”Easter Parade”

  1. bokstödet

    mars 26, 2011 at 8:06 e m

    Hej, kul att du tittade in hos mig. Jag har också läst Eastern Parade och tyckte den var väldigt bra mycket bättre än hans förra bok Revolutionary road. Har du läst den?

     
    • bokklok

      mars 26, 2011 at 9:13 e m

      Hej! Ja, detsamma:) Ja, jag har läst den också. Håller med om att ”Easter Parade” var bättre. Har du läst något annat av Yates?

       

Kommentera

 
