RSS

Bästa läsupplevelsen på länge

30 Mar

I helgen läste jag Therese Bohmans ”Den drunknade”. Lite sent på det är jag allt. Det är många bloggare som redan har hunnit skriva om boken, som kom ut på Norstedts förlag förra året.

Boken handlar om Marina som hälsar på sin syster Stella och hennes nya sambo Gabriel, som bor i ett hus på landet. Marina skriver på en uppsats och Gabriel som är författare, är hemma och jobbar med sin kommande bok på dagarna, samtidigt som Stella är på jobbet. Under den tid som går när Marina är på besök börjar Gabriel och Marina dras till varandra. Marina attraheras av Gabriel, men upplever samtidigt att han är obehaglig på något sätt. Ibland skrämmer han henne och hon har svårt för att få en sammanhängande bild av hur han är som person, eftersom hans humör skiftar kraftigt. Systrarna verkar ha en ganska nära relation, eller det har de åtminstone haft tidigare i livet. När de ses över en lunch i den småstad som Stella jobbar, eller tar en promenad tillsammans, finns det något outtalat mellan dem, och man förstår att det finns något som Stella vill tala om för Marina. Detta gör att boken blir väldigt spännande.

Jag tycker mycket om bokens stämning, även om den stundtals är riktigt obehaglig. Det är precis den typ av obehag som tilltalar mig i en bok. Jag är inte så mycket för blodiga och makabra detaljer, utan föredrar spänning, och kluriga intriger. Vissa detaljer i boken är ändå lite onödigt övertydliga, men det är säkerligen en svår balansgång för författaren. ”Den drunknade” är välskriven, och helhetsintrycket som jag får är att den verkar vara väldigt genomtänkt. Allt detta imponerar med tanke på att boken är Bohmans debut. Tänk att skriva en sådan debutroman! På slutet är boken en riktig bladvändare, men bokens avlutande del lämnade mig som läsare med en del frågor och funderingar. Det är väl precis så det ska vara med en bra bok. Den ska leva kvar ett tag.

 
6 kommentarer

Publicerat av på mars 30, 2011 i böcker, roman, spänning

 

Etiketter:

6 svar till “Bästa läsupplevelsen på länge

  1. Agneta

    mars 30, 2011 at 8:08 e m

    Det låter som en bok som jag bara måste läsa!

     
  2. bokklok

    mars 30, 2011 at 8:12 e m

    Ja gör det! Tror inte att du kommer bli besviken.

     
  3. a-lo

    mars 30, 2011 at 8:38 e m

    Du var inte sist på bollen, jag är kvar jag med! Jag brukar inte vara så lockad av svenska författare av någon anledning, men den här är ändå en bok som jag tror på. Mycket pga att ”alla” verkar hålla den väldigt högt.

     
    • bokklok

      mars 31, 2011 at 4:51 f m

      Jag brukar känna likadant med svenska filmer. Ja, det är ju väldigt många som har skrivit bra omdömen om boken, så jag tycker nog att du ska ge den ett försök.

       
  4. Sofia

    mars 31, 2011 at 4:58 f m

    Låter mycket bra, ska nog ta och skriva upp den med på min lista..🙂

     
    • bokklok

      mars 31, 2011 at 5:43 f m

      Ja gör så Sofia =)

       

Kommentera

 
