RSS

”Utrensning”

27 Apr

I morse läste jag ut Sofi Oksanens ”Utrensning”. Det är en bok som jag hade en del förutfattade meningar om. Jag trodde att den skulle vara lite tung och späckad med en massa fakta, men var ändå nyfiken på att läsa den. Jag valde därför att läsa boken nu när jag har ett ganska bra läsflyt. Så fel jag hade.

”Utrensning” är en oerhört välskriven och lättläst bok. Handlingen i boken väcker känslor och gör att den är svår att lägga ifrån sig. Det finns dessutom mycket att fundera över och vända och vrida på. Varför handlar vissa av karaktärerna i boken på ett visst sätt? Jag tycker mycket om det tema som finns i boken. Kvinnorna som det handlar om, Zara och Aliide är släkt. Det står ganska snabbt klart för läsaren. Den unga Zara kände jag genast för. Däremot hade jag betydligt svårare att förstå mig på Aliide. Hon framstod för mig inledningsvis som en mycket hård och känslokall kvinna. I bokens inledning hittar Aliide en kvinna i sin trägård. Hon är ung och verkar illa tilltygad. Aliide tar sig an flickan som heter Zara. De både är i början väldigt osäkra på var de har varandra, men det blir ganska snart tydligt att det inte är en slump att Zara har hamnat just hos Aliide.

Det är en tragisk historia som berättas. Den handlar om utnyttjade unga kvinnor, Sovjetunionens ockupation av Estland under andra världskriget och stor fattigdom. Och den gör mig många gånger väldigt illa berörd. Mycket av det stämmer säkerligen alltför väl överens med verkligheten. Även om det var både jobbigt och härligt  under läsningen känns det bra att ha tagit del av denna historia. Det känns dessutom viktigt att läsa något som inte utspelar sig i USA eller Storbritannien för en gångs skull. Jag kommer definitivt att läsa fler böcker av Oksanen framöver, vilket är ett mycket bra betyg, men tanke på hur mycket jag har på min att läsa-lista.

 
4 kommentarer

Publicerat av på april 27, 2011 i böcker, läsflyt, roman

 

Etiketter:

4 svar till “”Utrensning”

  1. fullbokhylla

    april 28, 2011 at 5:25 f m

    Jag blev också positivt överraskad av denna. Visst hade den passat som bokcirkelbok?

     
    • bokklok

      april 28, 2011 at 5:39 f m

      Ja verkligen! Det hade varit en perfekt bokcirkelbok eftersom den väckte så många funderingar.

       
  2. Emmas Bokhylla

    maj 3, 2011 at 9:37 f m

    Jag gillade den verkligen, den grep tag i en ordentligt och trots att amnet ar sa tungt, sa var den oerhort lattlast! Inte konstigt att hon vann Prix Femina-priset for den!

     
    • bokklok

      maj 5, 2011 at 5:59 f m

      Ja jag håller med Emma. Det är onekligen skickligt av Oksanen att skriva så lättläst om ett såpass tungt ämne.

       

Kommentera

 
