RSS

”Borta bäst”

29 Apr

Förra veckan skrev jag lite kort om Sara Kadefors roman ”Borta bäst”. Nu tänkte jag försöka mig på en lite utförligare recension av boken som har funnits med i mitt medvetande ända sedan jag läste ut den. Boken är Kadefors andra roman som inte räknas till barn- eller ungdomslitteratur. För övrigt har Kadefors skrivit bland annat omtalade ”Sandor slash Ida” som även har filmatiserats och hennes första roman för vuxna heter ”Fågelbovägen 32”.

”Borta bäst” handlar om en kvinna som bor i sin bil på Ikeas parkering. Sylvia, som kvinnan heter, fördriver dagarna mest med att gå runt på Ikea. Hon har uppfunnit ett system för att lyckas undvika att bli upptäckt när hon utför sina dagliga rutiner. Men det som Sylvia inledningsvis gör är ganska oförargligt. Hon använder Ikeas toaletter till att göra sin morgontvätt och vilar varje dag en liten stund i någon av sängarna på Ikeas stora sängavdelning. Sylvia är väldigt noggrann med sina kläder och tycker att det är viktigt att se ren och proper ut. Detta står givetvis i bjärt kontrast till att hon är hemlös och bor i sin bil. Sylvias bil har varit dyr. Vilket märke bilen har framgår inte och är inte heller väsentligt, men det är uppenbart att Sylvia har levt ett helt annat liv tidigare. Sylvia bär på en mörk hemlighet, vilket verkar vara orsaken till att hon har lämnat sin familj och det trygga medelklasslivet i radhusområdet.

Kadefors har ett väldigt driv i sitt språk, och hon skriver helt utan några krusiduller vilket passar väldigt bra i en denna bok. Eftersom läsaren inledningsvis inte får reda på vad det är som har gjort att Sylvia har blivit hemlös, vilket är ett smart drag av författaren, lockas man till fortsatt läsning. Jag gillar att Kadefors har valt att skriva om detta ämne. Hon lyckas med att få mig att dra på smilbanden emellanåt trots att berättelsen oftare känns tragisk än komisk. Jag blev tyvärr en aning besviken på slutet och upplevde det som att berättelsen tog en alltför snabb vändning för att det skulle kännas realistiskt. Men visst tänker jag läsa Kadefors igen!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på april 29, 2011 i böcker, roman, sträckläsning

 

Etiketter:

Kommentera

 
