RSS

Birgitta Trotzig har gått bort

15 Maj

Jag läser sorgset att den fantastiska författaren Birgitta Trotzig har gått bort och känner att jag måste uppmärksamma det här i bloggen. Hennes ”Dykungens dotter” är en fantastisk bok med sitt speciella, poetiska språk, och sin koppling till H.C. Andersens saga med samma motiv. ”Dykungens dotter”  handlar om en ung kvinna som ensam lämnar sitt barndomshem på Österlen under 1920-talet. Hon föder så småningom en dotter som bär alltför framträdande drag av sin pappa.

Något mer av Trotzig har jag inte läst. Har ni gjort det? Trotzig var för övrigt en av medlemmarna i Svenska Akademien sedan 1993.

 
2 kommentarer

Publicerat av på maj 15, 2011 i böcker, författare, roman, Svenska Akademien

 

Etiketter:

2 svar till “Birgitta Trotzig har gått bort

  1. Emmas Bokhylla

    maj 18, 2011 at 5:29 f m

    Jag erkanner, jag har tyvarr inte last nagot av henne…. borde absolut gora det dock, men det ar ju sa dags nu nar hon ar dod. Typiskt mig.

     
    • bokklok

      maj 18, 2011 at 6:18 f m

      Bättre sent än aldrig! Läs ”Dykungens dotter”, den är väldigt speciell.

       

Kommentera

 
