RSS

”Själens osaliga längtan”

23 Maj

Igår läste jag ut Audrey Niffeneggers ”Själens osaliga längtan”. Boken handlar om tvillingarna Julia och Valentina som ärver en  fantastisk lägenhet i London av sin moster som de aldrig har träffat. Mostern Elspeth har dock ett krav i testamentet för att arvet ska tillfalla dem. Hon vill inte att hennes syster Edie och hennes man Jack, flickornas föräldrar, ska besöka dem i lägenheten. Lägenheten ligger i ett hus alldeles intill den välkända Highgate-kyrkogården, och kring denna utspelar sig stora delar av berättelsen. Utan att avslöja för mycket av handlingen och hur boken utvecklar sig skulle jag vilja påstå att det ibland gränsar till science fiction. I samma hus som tvillingarnas nya lägenhet ligger bor också Elspeths förra pojkvän Robert som jobbar som guide på Highgate-kyrkogården och Martin som lider  av tvång, vilket har lett till att hans fru har lämnat honom.

Jag önskar att vi hade läst denna bok i bokcirkeln eftersom det finns så otroligt mycket som hade varit intressant att diskutera med andra. Jag tycker väldigt mycket om det tvillingtema som finns i boken (även Edie och Elspeth är tvillingar), och kopplingen till det övernaturliga. Inte för att alla tvillingpar tvunget skulle vara mystiska, men visst är det något fascinerande med detta släktskap, och den förmåga att läsa av sin tvilling som de flesta tvillingpar verkar ha.

Niffenggers språk är fantastiskt. Hon skriver väldigt lättläst, men använder ändå ett vackert språk. Boken är spännande och svår att lägga ifrån sig. Jag har faktiskt inte läst ”Tidsresenärens hustru” och inser nu vad jag har att se fram emot framöver. Jag önskar att författaren hade skrivit ännu mer. Niffenegger skildrar karaktärerna på ett sätt som gör dem trovärdiga även om de flesta av dem faktiskt inte är särskilt sympatiska. Den person som jag gillade allra bäst var Martin, och jag tyckte särskilt mycket om den vänskap som han utvecklade med Julia. Sammafattningsvis vill jag säga att detta är en mycket läsvärd bok som inte liknar något annat som jag har läst tidigare.

 
10 kommentarer

Publicerat av på maj 23, 2011 i böcker, bokcirkel, boktips

 

Etiketter:

10 svar till “”Själens osaliga längtan”

  1. Cecilia

    maj 24, 2011 at 3:10 e m

    Jag älskade den här boken. Jag är just nu snart halvvägs genom Time Traveler’s Wife och kan intyga att den är ännu en du inte ska missa. Fattar inte varför det tagit mig så lång tid att börja läsa den. Helt annorlunda än den andra, men ändå samma Niffenegger. Hoppas på ny roman från henne snart!

     
    • bokklok

      maj 24, 2011 at 7:38 e m

      Åh ja, vi får hoppas att hon blir mer produktiv framöver. Det kan inte vara lätt att leva upp till allas förväntningar efter en så pass hyllad bok som ”Tidsresenärens hustru”. Men med ”Själens osaliga längtan” klarade hon ju det bra:)

       
  2. a-lo (the book pond)

    maj 24, 2011 at 6:30 e m

    Ja, denna måste jag också läsa, jag fattar inte varför jag dröjt så länge med att ta tag i det! Vad bra att jag fick en påminnelse.

    Vi läste Tidresenärens hustru i bokklubben. Den var också bra och innehöll lite science fiction-element, men på något konstigt sätt känns de ändå helt naturliga.

     
    • bokklok

      maj 24, 2011 at 7:41 e m

      Ja läs den! Din beskrivning av science fiction-elementen låter väldigt bekanta. Och det var nog just känslan av att det övernaturliga kan vara något helt naturligt som gjorde att jag tyckte så mycket om boken.

       
  3. Miriam

    maj 26, 2011 at 11:51 f m

    Håller med dig, hade hemskt gärna läst den samtidigt som andra så jag kunde diskutera den. Hade så mycket känslor om den som jag ville dela med någon (kände mig helt tom och konstig inuti när den var utläst) , får försöka tipsa den till kompisar så jag kan diskutera den med dem =) och folk på nätet går ju bra det med!

    Slutet hade jag gärna diskuterat med, gillade det inte alls, vad tyckte du om slutet?

     
    • bokklok

      maj 29, 2011 at 7:03 e m

      Ja, det får man helt klart göra.

      Jag gillade inte heller slutet, men tyckte om att det inte var så förutsägbart som många böcker är. Men visst var det sorgligt om man tänker på Valentinas grymma öde!

       
      • Miriam

        maj 31, 2011 at 5:29 e m

        Tänkte mer på hur sorgligt Elspeth och Roberts kärlekshistoria slutade. Blev så arg och ledsen.😛

        Slutade nästan sorgligt för alla😦 ( utom Martin =) )

        Men som du säger är det skönt att det inte var så förutsägbart. I mitt huvud blir i alla fall Julia tillsammans med martins son. ^^ Hon förtjänar lite lycka, stackars syster.

         
  4. bokklok

    juni 1, 2011 at 9:37 f m

    Visst kändes det som att Elspeth straffades för sitt egoistiska handlande. Fruktansvärt på ett sätt, men å andra sidan förde hon ju verkligen Valentina bakom ljuset.

    Ja jag tror helt klart att Martins son och Julia blev lyckliga tillsammans:)

     
    • Miriam

      juni 2, 2011 at 5:17 f m

      Jo men om jag minns /förstod rätt var det inte så att det blev fel och att Elspeth inte kunde rädda/stoppa tillbaka Valentina. Hon ville ju egentligen inte att hon skulle ”tas ut” från första början. Sen blev det fel och när inget gick att göra tog hon chansen att få ett liv igen. Tycker det är sorgligt men kanske inte så hemskt att hon behöver straffas ;P?

      Fast jag kanske har hittat på något eget slut och missuppfattat :P?

       
      • bokklok

        juni 8, 2011 at 6:40 e m

        Intressant:) Jag tolkade det nog som att det var meningen, eller kanske snarare som att det var öppet för läsaren att själv tolka om det var meningen eller om det blev fel. Men det är ju det som är så härligt med läsning. Att alla kan göra sin egen fria tolkning. Och sedan är det väldigt intressant att höra hur andra har tolkat samma bok. Så jag tror inte att någon av oss har missuppfattat det=)

         

Kommentera

 
