RSS

”En vinter på Mallorca”

04 Jul

Jag var ju nyligen på Mallorca. Det blev inte så väldigt mycket läsning under resan. Jag läste dock George Sands ”En vinter på Mallorca” som utspelar sig i Valldemossa. Min reskamrat läste ”Hundraåringen som försvann”. Jag har inte läst den själv, men vi skrattade nog ungefär lika mycket åt våra böcker. Jag vet inte hur mycket Sand hade uppskattat min gapskratt, men många av hennes miljö- och personbeskrivningar blev väldigt komiska. Framförallt när de ställs i relation till det vi vet och ser idag.

Det är knappast något paradis som Sand beskriver i sin bok även om hon tycker att naturen är fantastisk. Det senare kan även jag intyga om. För övrigt tycker Sand att bostäderna är hemska, och att öns invånare är inskränkta. Hon tycker att maten är fruktansvärd och att vägarna på ön är omöjliga att ta sig fram på. Till detta bör tilläggas att den vinter som Sand och hennes lungsjuke älskare Frederic Chopin spenderade på ön var kall och hård. Chopin, som för övrigt omnämns som sjuklingen i boken, blir inte bättre utan snarare sämre av att vistas i det dragiga klostret i Valldemossa. De brister därför ut i glädjerop när den båt som ska ta dem tillbaka till Franskrike lämnar ön Mallorca. Själv hade jag gärna stannat kvar länge till.

 
6 kommentarer

Publicerat av på juli 4, 2011 i böcker, Resa, roman, självbiografiskt, Uncategorized

 

Etiketter:

6 svar till “”En vinter på Mallorca”

  1. Ann

    juli 4, 2011 at 7:31 f m

    Här en bok av en svensk kvinna som blev kvar på ön🙂
    http://www.bokus.com/bok/9789197672283/mallorca-o-i-varlden/

     
    • bokklok

      juli 5, 2011 at 8:27 f m

      Åh, tack för tipset! Man blir allt lite avundsjuk:)

       
  2. Emmas Bokhylla

    juli 5, 2011 at 6:09 f m

    Ah, harligt nar amn kan jamfora gamla asikter om platsen man ar pa med dagens samhalle!

     
    • bokklok

      juli 5, 2011 at 8:28 f m

      Ja verkligen! Kan tänka mig att du kan göra detsamma med dina upplevelser i Afrika, Emma.

       
  3. Cecilia

    juli 8, 2011 at 3:03 e m

    Vad mysigt med Mallis! Jag har aldrig varit där. Får bli ändring🙂 Hoppas ni hade trevligt!

     
    • bokklok

      juli 17, 2011 at 4:13 e m

      Ja vi hade det fantastiskt bra Cecilia!

       

Kommentera

 
