RSS

”Kattöga” av Margaret Atwood

17 Jul

Till senaste bokcirkelträffen skulle vi ha läst Margaret Atwoods ”Kattöga”. Jag påbörjade den flera gånger, bland annat när vi var på semester, men fastnade inte riktigt för den. Jag minns att flera andra bokbloggare påpekat att den inledningsvis är lite seg, och så skulle nog jag också beskriva den. Jag misslyckades med att läsa ut den i tid till bokcirkelträffen eftersom jag kom in i boken först någon dag innan vi skulle ses. Men sedan flöt läsningen bara på och jag ångrade att jag inte hade kommit igång tidigare eftersom det hade varit kul att kunnat följa med i diskussionerna. ”Kattöga” är enligt min åsikt en bok som växer under läsningens gång. En av orsakerna till att det tog så lång tid för mig att komma in i den kan ha varit att bokens karaktärer var lite kluriga att få grepp om.

”Kattöga” handlar om konstnären Elaine som är tillbaka i Toronto, där hon växte upp, för att ha sin konstutställning där. Hennes forna hemstad väcker många barndomsminnen och vid hemkomsten blir läsaren varse om att Elaine tampas med både jobbiga och positiva sådana. Mycket av det som Elaine har upplevt i Toronto har hon uppenbarligen förträngt, men minnena finns någonstans långt inne och de kryper långsamt fram under vistelsen i Toronto. Hur behandlades hon egentligen av sina kompisar med Cordelia i spetsen? Och vad är orsaken till att hon blir bemött på detta sätt?

Jag tyckte mycket om Atwoods upplägg av romanen, med olika delar som har anknytning till och är döpta efter Elaines tavlor. Konstverken och romanens olika delar bildar en kronologisk sammanfattning av Elaines liv. Atwoods språk är fantastiskt och jag läser gärna fler böcker av henne i framtiden. Vilken är din favoritbok av Atwood?

 
4 kommentarer

Publicerat av på juli 17, 2011 i böcker, bokcirkel, roman

 

Etiketter:

4 svar till “”Kattöga” av Margaret Atwood

  1. Cecilia

    juli 18, 2011 at 12:16 e m

    Atwood är en av mina favoritförfattare. Jag har läst den här, men det var så länge sedan att jag inte ens minns den på din beskrivning. Kanske dags att göra ett undantag och läsa om en bok🙂

    Maken är också en av mina favvisar. Hoppas att du gillar!

     
    • bokklok

      juli 23, 2011 at 9:41 e m

      Ja, läs om den! Jag tror att jag ger mig på ”Maken” inom kort. Kul att höra att den är en av dina favoriter=)

       
  2. a-lo (the book pond)

    juli 18, 2011 at 12:52 e m

    Säger som Cecilia, en av mina favoriter! Har inte så starka minnen av Kattöga, men just den är inte min bästa läsupplevelse. Jag gillar Atwood bäst när hon blir dystopisk, så The handmaids tale och Oryx and Crake är de jag håller högst än så länge. Spännande och tänkvärda berättelser med ett fantastiskt språk.

     
    • bokklok

      juli 23, 2011 at 9:42 e m

      Tack för tipsen! Jag vill som sagt gärna läsa mer av Atwood och så ligger dina förslag bra till:)

       

Kommentera

 
