RSS

”Maken” -kort läsrapport

08 Aug

En vecka in på semestern och jag befinner mig i sommarhuset. Det är en ljuvlig plats, om än med ruskigt dålig täckning. Därav det usla bloggandet. Det får helt enkelt bli något kort inlägg genom mobilen då och då.

Jag har läst Gun-Britt Sundströms roman ”Maken”. Åh vad bra Sundström skriver! Hon fick mig att känna mig engagerad och ibland även provocerad under läsningen. Varför har jag inte läst något av henne tidigare?

”Maken” är en klassiker som utkom 1976 och handlar om Martina och Gustav som kämpar för att få sitt förhållande att fungera. När Martina vill att det ska hålla är Gustav på väg bort från henne och tvärtom. Handlingen låter i sig kanske inte så intressant, men genusperspektivet och den ironiska tonen i boken gör att den fortfarande känns aktuell, och Sundström varvar skickligt de tunga partierna i sin roman med de underhållande som nästan får mig att skratta högt. Jag tycker om det faktum att läsaren lär känna Martina så väl genom att få ta del av hennes tankar. Så fort jag är hemma kommer jag bege mig till första bästa bibliotek och låna böcker av Sundström. Har ni några tips?

 
2 kommentarer

Publicerat av på augusti 8, 2011 i böcker, klassiker, läsrapport, roman, semesterläsning

 

Etiketter:

2 svar till “”Maken” -kort läsrapport

  1. Victoria

    augusti 10, 2011 at 12:57 e m

    Hoppas ni har det mysigt på semestern🙂
    Kram ♥

     
    • bokklok

      augusti 11, 2011 at 12:35 e m

      Tack! Vi har det fantastiskt bra:) Hörs när vi är hemma igen. Kram

       

Kommentera

 
