RSS

Omläsning av en barndomsfavorit: ”Emily”

10 Aug

För ett tag sedan skrev jag att jag var på jakt efter en av mina favoriter bland barn- och ungdomslitteraturen, den första i L.M. Montgomerys serie om Emily på Månvik som heter kort och gott ”Emily”. Jag hade redan de tre sista av de fyra böckerna (i den svenska översättningen består serien av fyra böcker, men på originalspråket utgörs den av tre böcker). Efter att jag hade skrivit om boken här i bloggen fick jag hela två exemplar av den. Ett av min kära barndomsvän Malin och ett av min sambo. Det var inte illa alls. Tror att det här att blogga om böcker är en väldigt bra idé om det resulterar i att man får bokpresenter…

Nu har jag läst om boken. Ångrar lite att jag inte tog med mig de följande tre delarna till sommarhuset för jag hade gärna läst vidare om Emilys upplevelser. Boken var precis så trivsam och mysig att läsa som jag ville minnas den. Det som gör att jag uppskattar den så mycket är att läsaren får ta del av Emilys längtan efter att skriva och bli författare genom hennes brev till pappan som har gått bort. Montgomery skildrar Emilys stora sorg på ett mycket trovärdigt sätt och det mesta av handlingen sägs vara hämtat från författarens egen barndom. Kanske är det just därför det känns så verklighetstroget.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på augusti 10, 2011 i barndomsbok, böcker, omläsning

 

Etiketter:

Kommentera

 
