RSS

Niceville

12 Sep

Idag läste jag ut ”Niceville” av Kathryn Stockett. Inledningsvis tyckte jag att den var lite svår att komma in i, och med många detaljer att hålla reda på. Bokens kapitel är skrivna ut tre olika kvinnors perspektiv. Skeeter som har kommit tillbaka till sin hemstad Jackson i Mississippi efter universitetsstudierna på 1960-talet vill jobba som journalist. Hon skriver tillsammans med hemhjälperna Aibileen och Minny en bok om situationen för de svarta kvinnor som är anställda som just hemhjälper i amerikanska familjer. Deras bok är den första sanna historien som skildrar upplevelserna ur de svarta kvinnornas synvinkel, i en tid när missförhållandena är många och förtrycket stort.

Det är orättvisorna och de fina minnena från uppväxten med familjens egen hemhjälp som gör att Skeeter vågar ta sig an kvinnornas berättelse. Boken avslutas med ett kapitel som handlar om författaren Kathryn Stocketts egen uppväxt och relation till familjens svarta hemhjälp, vilket gör att historien känns ännu mer träffande.

Boken berör ett tungt ämne. Författaren lyckas ändå på något sätt ge mig en läsupplevelse med både humor och värme. Det känns värdefullt att läsa om och få insikt i något som en gång i tiden var verklighet för så många människor. Men det är också positivt att Stockett gör det till en njutbar upplevelse att läsa, eftersom det faktiskt är en roman. Boken hade passat bra som bokcirkelbok eftersom det finns mycket att diskutera och jag önskar lite att vi skulle prata om den i min bokcirkel. ”Niceville” är en bok som jag är lite ledsen över att ha läst ut. Eftersom den var så spännande på slutet kunde jag dessvärre inte dra ut på läsningen.

 
1 kommentar

Publicerat av på september 12, 2011 i böcker, bokcirkel, roman

 

Etiketter:

Ett svar till “Niceville

  1. Fia

    september 14, 2011 at 5:04 f m

    Har hört bra saker om denna från annat håll också, det blir nog till att skriva upp den på min läslista! =)

     

Kommentera

 
