RSS

Oskuldens tid

02 Okt

September månads bokcirkelbok var Edith Whartons ”Oskuldens tid”. Jag läste de sista sidorna i boken precis innan vi i bokcirkeln skulle träffas. Det kan finnas både för- och nackdelar med att diskutera en bok som är så färsk i minnet. Fördelen är givetvis att detaljerna finns kvar, men jag föredrar nog egentligen när jag har hunnit smälta boken lite. Ofta dyker nya funderingar upp efter en dag eller två. Eller också har man redan hunnit börja på en ny bok, och då tänker man inte så mycket på den förra…

”Oskuldens tid” är en klassisk kärleksroman med de förvecklingar som är så ofta förekommande i genren. Newland och May lever i New York på slutet av 1800-talet. De tillhör stadens societet och är ett självklart par i den världen. Plötsligt kommer Mays kusin Ellen hem till New York från Europa. Hon har varit olyckligt gift med en rysk greve och är tillbaka i staden för första gången på tio år. Ellen har formats av åren i Europa och New York-borna upplever henne som väldigt annorlunda.  Tycke uppstår mellan Newland och Archer. Han vet inte hur han ska hantera sina känslor och ingår en hastig förlovning med May för att värja sig.

Handlingen kan verka trivial, men så upplevdes den inte, varken av mig eller av övriga medlemmar i bokcirkeln. Vi gillade de detaljrika skildringarna av New York-societetens värld. Jag tyckte också om att huvudpersonerna i boken inte alltid handlade så rationellt eftersom det kändes verklighetstroget. Jag har inte sett någon av filmatiseringarna, men skulle gärna vilja göra det. En bok av Edith Wharton som jag har läst tidigare är ”Lycksökerskorna”. Även den handlade om kontrasten mellan New Yorks och Europas societet.

 
4 kommentarer

Publicerat av på oktober 2, 2011 i böcker, bibliotekslån, bokcirkel, film, klassiker

 

Etiketter:

4 svar till “Oskuldens tid

  1. a-lo (the book pond)

    oktober 2, 2011 at 6:28 e m

    Det här låter precis som något i min smak. Jag har sett filmen för längesedan och minns att Michelle Pfeiffer var bra, men annars inte mycket. Har haft Whartons Glimpses of the moon i hyllan i evigheters evighet, fattar inte varför det aldrig blir av att jag läser den, för jag tror ju verkligen att jag kommer gilla den.

     
    • bokklok

      oktober 17, 2011 at 5:19 e m

      Glimpses of the moon har jag också i hyllan. Den borde vi verkligen ge oss på. Jag är sugen på mer Wharton.

       
  2. bokstödet

    oktober 2, 2011 at 8:15 e m

    Jag läste Oskuldens tid för länge sedan,men nu när alla pratar om den och den har kommit ut i pocket vill jag läsa om den.

     
    • bokklok

      oktober 17, 2011 at 5:19 e m

      Gör det! =)

       

Kommentera

 
