RSS

Läsrapport: ”Mörk jord”

20 Okt

Belinda Bauers andra kriminalroman ”Mörk jord” beskrivs som en stilsäker psykologisk sådan. Det stämmer väl med hur jag upplevde boken. Eftersom jag inte brukar läsa deckare var jag inledningsvis lite skeptisk. Men jag märkte snart att språket flöt på ganska bra och att handlingen var spännande.

”Mörk jord” handlar om tolvårige Steven som växt upp i en familj i spillror. Någon pappa finns inte och Stevens mamma och mormor verkar kalla och ointresserade av pojken. Hans lillebror är mammas favorit. Mormodern sörjer sin son och mamman sin bror Billy som blev våldtagen och mördad av en pedofil. Billy var ett av många barn som föll offer för brottslingen och hans kropp har aldrig hittats. Steven tar sig därför an uppgiften att gräva efter sin morbror Billy.

På vissa ställen reagerade jag på översättningen. Steven och hans familj är fattiga och bor i ett litet hus. Han får mögliga smörgåsar med sig till skollunch. Trots det används ordet korridor istället för hall för att beskriva utrymmet mellan husets små rum. En korridor är för mig oändligt lång och finns i större byggnader eller i slott, men knappast i en liten stuga. Det fanns någon enstaka detalj som jag har hakade upp mig på i boken. För övrigt så tyckte jag väldigt mycket om den. Jag blev till och med så påverkade att jag drömde mardrömmar på natten efter att jag hade börjat läsa den. Men frågan är om det säger mest om mig eller om boken.

Jag kommer förmodligen läsa mer av den brittiska författaren Belinda Bauer. Hennes debut ”Darkside” kommer på svenska någon gång nästa år. ”Mörk jord” är ett recensionsexemplar som jag fått av förlaget Modernista.

 
3 kommentarer

Publicerat av på oktober 20, 2011 i Uncategorized

 

3 svar till “Läsrapport: ”Mörk jord”

  1. Zachan

    oktober 29, 2011 at 1:40 e m

    Hej! Du har en Liebster-award att hämta hos mig =)

     
    • bokklok

      oktober 29, 2011 at 2:46 e m

      Vad kul! Tack så hemskt mycket! Ska besöka din blogg bums=)

       
  2. Alexandra

    november 9, 2011 at 8:21 e m

    den verkar braa:)

     

Kommentera

 
