RSS

Läsrapport: ”Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva”

29 Okt

Jag har länge tänkt läsa denna bok. När författaren Ann Heberlein kom på tal i skolan häromdagen påpekade en klasskompis att hon hade boken hemma och jag lånade den. ”Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva” gick snabbt för mig att läsa även om det emellanåt var ganska jobbigt. Jag tror att det är den självbiografiska tonen som tilltalar mig. Jag har redan en bild av författaren som person eftersom hon figurerar i media med jämna mellanrum. Dessutom läser jag ofta hennes texter som publiceras i Sydsvenskan.

Boken handlar om en av många jobbiga perioder i författarens liv. Hon bor med man och tre barn i Skåne och jobbar som skribent och föreläsare. Ann Heberlein har doktorerat och forskat i etik  och utifrån sätt lever hon ett gott liv. Men hon lever med en psykisk sjukdom, bipolär typ 2, vilket gör att hon i perioder drabbas av svår ångest och har planer på att ta livet av sig.  Givetvis påverkar det mig som läsare även känslomässigt. Jag dras med i handlingen och undrar hur det ska gå. Både för författaren och familjen. Ann Heberlein skriver på ett sätt som faktiskt får mig att förstå hur det kan vara att må så dåligt. Jag känner inte alls någon ilska gentemot henne och jag dömer inte henne för de tankar hon har trots att hon har familj. Inte för att jag trodde att jag skulle göra det eller tycker att jag borde göra det, men det känns som ett klassiskt fenomen i situationer där en kvinna med familj är psykiskt sjuk. Att hon blir anklagad för att hon är sjuk. Samtidigt som Ann Heberlein får mig att förstå så får hon mig också att vilja hjälpa. Det känns nästan som att hon talar direkt till mig och jag lyssnar andäktigt.

Jag kommer läsa Ann Heberleins texter i Sydsvenskan på ett helt annat sätt framöver, men jag kommer fortsätta att läsa dem med stort intresse.

 
5 kommentarer

Publicerat av på oktober 29, 2011 i självbiografiskt

 

Etiketter:

5 svar till “Läsrapport: ”Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva”

  1. Nattens bibliotek

    oktober 29, 2011 at 8:07 e m

    Jag tyckte om den boken. Den gav på något sätt den sjukdomen ett ansikte.

     
    • bokklok

      oktober 30, 2011 at 7:46 e m

      Ja, det är en bra beskrivning av boken.

       
  2. a-lo (the book pond)

    oktober 30, 2011 at 7:28 e m

    Jag har varit inne på att läsa den här. Har läst en del av Heberleins artiklar också och gillat, men så hörde jag henne för ett par veckor sedan i ett radioprogram där hon var otroligt otrevlig. Jag vet inte om hon mår bra nu eller om det är en del av hennes sjukdomsbild, men iaf jag blev lite sådär kluven till henne efter det. Kanske inte borde spela någon roll hur författaren är privat, men lite påverkar det ju ändå.

     
    • bokklok

      oktober 30, 2011 at 7:57 e m

      Lustigt att du skriver det, jag tror att jag hörde samma radioprogram. Men om det var just det inslaget så upplevde jag att även journalisten var ganska otrevlig och framförallt oförstående inför vad psykisk sjukdom innebär.

      I boken skriver Ann Heberlein just om det att hon under vissa sjukdomsperioder beter sig otrevligt mot exempelvis journalister. Men jag tyckte som sagt att journalisten i detta fall var otroligt klumpig i sina frågeställningar. Resultatet blev en väldigt konstig intervju…

      Håller med dig om att det kan vara svårt att koppla bort den bild man har sedan tidigare av en författare. Men i detta fall rekommenderar jag dig helt klart att försöka ha överseende med det. Boken är helt klart läsvärd! Hade varit kul att höra vad du tycker om det.

       
  3. Ord och inga visor

    oktober 30, 2011 at 9:52 e m

    Jag blev också väldigt förtjust i den här boken, även om jag ännu inte har kommit mig för att blogga om den (men det här inlägget ser jag som en note-to-self att göra det så snart som möjligt). Ann Heberlein skriver så otroligt bra. Hon brukar även skriva bra texter i DN, finns säkert på hemsidan om du är intresserad av att läsa. Sedan har ju precis hennes nya bok, ”Ett gott liv” kommit ut. Den ska jag läsa snarast!

     

Kommentera

 
