RSS

”Egalias döttrar” – en försenad läsrapport

20 Nov

I bokcirkeln läste vi till förra tillfället ”Egalias döttrar” av Gerd Brantenberg. Det är en satirisk roman som beskriver landet Egalia som är ett matriarkat. Där är det kvinnorna som styr och sitter på alla höga poster i samhället. Männen står lägre i rang. Brantenberg vänder på allt och som läsare blev jag hela tiden överrumplad. Hur har hon kunnat få med alla detaljer? Hur har hon kommit på allt? Den här boken måste ha varit väldigt krävande att skriva, men den är otroligt intressant att läsa. Och det var en bra bokcirkelbok som alla i bokcirkeln uppskattade. Tack flickan och böckerna för tipset!

 
6 kommentarer

Publicerat av på november 20, 2011 i bokcirkel, klassiker

 

Etiketter:

6 svar till “”Egalias döttrar” – en försenad läsrapport

  1. Nattens bibliotek

    november 20, 2011 at 9:26 e m

    Den läste jag en gång för väldigt länge sedan, då på den tiden då det kom ut en mängd feministlitteratur.

     
    • bokklok

      november 21, 2011 at 7:39 e m

      Ja, jag kan tänka mig att den kom ut när det fanns en flod av sådana böcker. Men jag tycker faktiskt att den håller än idag.

       
  2. Cecilia

    november 21, 2011 at 10:17 f m

    Vad kul att den funkade bra! Väldigt speciell och annorlunda bok och jag älskar den för just det. Många tankeställare som jag minns det, och det är alltid trevligt. Säkert inte allas kopp te, men det i sig kan vara gott betyg🙂

     
    • bokklok

      november 21, 2011 at 7:40 e m

      Ja det gjorde den verkligen! Och jag kommer säkert läsa om den i framtiden=)

       
  3. Bokomaten

    november 21, 2011 at 1:58 e m

    Åh, men vad roligt! Det här är ju en klassiker som jag verkligen tänkt läsa någon gång, men som så många böcker har den liksom trillat ur närminnet och aldrig blivit läst. Tror verkligen den passar perfekt som bokcirkelbok då det är en bok dom debatterats i det o ändliga, men för länge sedan. Kul att läsa den och se vad som hänt de senaste 30-35 åren sedan den kom ut.

     
    • bokklok

      november 21, 2011 at 7:41 e m

      Ja, gör det! Rekommenderar den varmt som bokcirkelbok! Blir kul att höra vad du tycker sen:

       

Kommentera

 
