RSS

Cunninghams ”Timmarna”

23 Nov

Filmen ”Timmarna” är nog en av mina favoritfilmer. Häromveckan hade jag lånat ut filmen till en klasskompis och av en slump såg en annan klasskompis det. Han frågade om jag hade läst boken och det slog mig att jag länge har tänkt göra det, men att det aldrig blivit av. Dagen efter fick jag låna boken ”Timmarna” av Michael Cunningham. Jag är lite skeptisk till att läsa böcker efter att jag har sett filmen. Har tänkt att det inte skulle ge så mycket och att det skulle vara en fördel att läsa boken först. Men detta blev minsann en fin upplevelse ändå.

Boken handlar om tre personers livsöden som vävs samman. Clarissa, även kallade Mrs Dalloway efter karaktären i Virginia Woolfs roman med samma namn, lever i New York på 1990-talet. Hon arrangerar en fest för sin vän Richard som är författare. Mrs Brown lever ett olyckligt liv som hemmafru i 1950-talets USA och drömmer sig bort i böckernas värld. På sängbordet ligger just Virginia Woolfs ”Mrs Dalloway”. Den tredje karaktären är Virginia Woolf själv som är i färd med att författa romanen ”Mrs Dalloway”.

Eftersom Virginia Woolf är en av mina favoritförfattare är det väldigt intressant att Cunningham har tagit med henne som en karaktär. Även om det är fiktion så känns det trovärdigt och det är spännande att följa hennes vardag. Jag sökte lite på Michael Cunningham och läste då att två författare som han räknar till sina förebilder är just Virginia Woolf och Ian McEwan. McEwan är en annan av mina favoriter så det kanske inte är så häpnadsväckande att jag faller för Cunninghams språk. Jag tycker att karaktärerna är realistiska och gillar att läsaren får ta del av såväl Woolfs som Mrs Browns tankar. Det ökar min förståelse för deras agerande.

Michael Cunnninghamns sjätte roman ”By nightfall” som kom under hösten har mött blandade recensioner. Jag ser fram emot att läsa flera av hans romaner framöver. Är det någon av er bloggläsare som har läst något annat än ”Timmarna”?

 
2 kommentarer

Publicerat av på november 23, 2011 i film, roman

 

Etiketter:

2 svar till “Cunninghams ”Timmarna”

  1. Nattens bibliotek

    november 23, 2011 at 12:45 e m

    jag ser fram emot att läsa hans senaste bok. Timmarna var väldigt bra:)

     
  2. Evalinn

    november 26, 2011 at 12:31 e m

    Jag har varken läst boken eller sett filmen…måste åtgärdas!🙂 Tack för bra tips!

     

Kommentera

 
