RSS

Läsrapport: Anna och Mats bor inte här längre

02 Dec

”Anna och Mats bor inte här längre” är uppföljaren till  Helena von Zweigbergks ”Ur vulkanens mun”. Den första boken läste vi i bokcirkeln. Jag minns att jag tyckte att den var väldigt jobbig att läsa. Jag blev frustrerad över Annas och Mats förhållande och hur de betedde sig mot varandra. Men jag hade ändå ett positivt intryck av von Zweigbergks språk och ville läsa uppföljaren för att få veta hur det skulle gå för Anna och Mats. Och det är jag väldigt glad att jag gjorde.

Boken inleds med att Anna och Mats håller på att flytta till varsin egen lägenhet. Barnen, Sebbe och Molly, bor varannan vecka hos sin mamma och varannan hos sin pappa. Det är inte enkelt för någon av karaktärerna. Anna får ekonomiska problem när förlaget som ger ut hennes böcker tappar intresset för hennes senaste bok. Mats kastar sig in i ett nytt kärleksförhållande.

Boken är välskriven och underhållande. Dialogerna flyter på bra och känns realistisk. Jag uppskattar att karaktärerna inte är så ensidiga, de tvekar inför livets val precis som vem som helst. Allt är inte vitt eller svart för dem. Jag hoppas på fler böcker av von Zweigbergk i framtiden.

 

 
2 kommentarer

Publicerat av på december 2, 2011 i roman

 

Etiketter:

2 svar till “Läsrapport: Anna och Mats bor inte här längre

  1. Cecilia

    december 5, 2011 at 3:07 e m

    Kul att du läste uppföljaren även om första nu kändes lite jobbig. Jag har aldrig läst något av Zweigbergk, men hon var poppis bland bokhandelskunderna.

     
    • bokklok

      december 5, 2011 at 5:08 e m

      Ja jag ville ändå se hur det skulle gå för Anna och Mats. Och det var ju tur:)

       

Kommentera

 
