RSS

Cirkeln

12 Dec

Då har jag också läst ”Cirkeln” av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Det är ju en bok som har blivit väldigt omskriven under året. Jag har inte varit så nyfiken på den, men blev det när jag såg avsnittet av Babel där författarna berättade om sin bok. Det är fantastiskt att de faktiskt har kunnat skriva den tillsammans. Jag är imponerad av att man kan ha ett sådant samarbete när man skriver.

”Cirkeln” är den första delen i en triologi. Boken är ganska tjock. Med tanke på att det är en ungdomsbok kan jag tänka mig att den uppfattas som väl mastig för vissa unga läsare, men den är verkligen både välskriven och lättläst. Boken handlar om några elever som går på gymnasiet i den fiktiva orten Engelsfors. Konstiga saker händer på skolan och sex tjejer upptäcker att de sina olikheter till trots faktiskt har något gemensamt.

Jag gillade verkligen den här boken. Det är en riktigt bra ungdomsbok och jag kan tänka mig att jag hade slukat den när det begav sig. Det som tilltalar mig är alla detaljer som finns med och att författarna har lyckats bygga upp en mystisk stämning i boken. Jag irriterar mig lite på att de har gjort sina karaktärer till sterotyper. Jag inbillar mig att det inte måste vara så bara för att det är en ungdomsbok. Tvärtom tycker jag att man har ett stort ansvar som ungdomsboksförfattare, att visa på att en karaktär i en bok inte behöver vara så schablonmässig.  Många unga läsare identifierar sig med personerna i böckerna som de läser. Efter att ha läst ett antal inlägg i olika bokbloggar om boken inser jag att jag inte är den enda som tycker så. Jag fick också en känsla av att författarna har haft lite bråttom med att reda ut slutet. Det kändes lite som att den sista delen hade fått kortas ner kraftigt, kanske eftersom boken redan var såpass tjock. Här kan ni läsa vad en annan bokbloggare tyckte om boken.

 
4 kommentarer

Publicerat av på december 12, 2011 i bibliotekslån, ungdomsböcker

 

Etiketter: ,

4 svar till “Cirkeln

  1. Evalinn

    december 16, 2011 at 7:33 e m

    Jag är också fascinerad av författare som skriver tillsammans, tror jag skulle ha svårt för det…

     
    • bokklok

      december 18, 2011 at 8:01 e m

      Ja det är imponerande!

       
  2. cecilia

    december 16, 2011 at 9:05 e m

    Jag är också lite lagomnyfiken på den här. Har läst hyllningar och folk som blev väldigt besvikna så jag väntar medvetet tills det lagt sig lite. Så hinner den komma i pocket oxå😀

     
    • bokklok

      december 18, 2011 at 8:03 e m

      Låter som en plan. Den är helt klart läsvärd!

       

Kommentera

 
