RSS

Första e-boken avklarad

27 Dec

Jag har länge tänkt testa att läsa e-böcker i mobilen. Nu har jag äntligen gjort det. Jag lånade Kerstin Ekmans ”Grand final i skojarbranschen” som e-bok från Malmö stadsbibliotek. Lite hjälp på traven fick jag av Full bokhylla som är en van e-bokläsare. När jag väl hade hämtat hem rätt app och skaffat en Adobe-inloggning var det enkelt att låna själva e-boken.

En fördel med e-böcker är att det blir enklare att få tag på en relativt ny bok utan att behöva köpa den inbunden eller köa i flera månader för att få låna en fysisk bok från biblioteket. Sen kan det ju vara så att boken du vill läsa inte finns som e-bok.

Nu läste jag boken i i-Phonen och nackdelen med det är ju givetvis att det inte får plats så mycket text i displayen. Det blev ett väldigt bläddrande. Men å andra sidan kanske inte det spelar så stor roll. Om boken är bra och medryckande tänker jag knappt på att jag bläddrar. Det sker nästan av sig själv. Jag gillade att boken blev så tillgänglig. Jag har ju alltid telefonen med mig. Därför tog jag upp mobilen och läste även om jag bara hade en liten stund över. Det passar ju väldigt bra om man pendlar eller är ute och reser. Sen går det inte att komma ifrån att det blir en annan känsla om du håller i en riktig bok.

 

Jag hade gärna testat en läsplatta, men är tveksam till om behovet är tillräckligt stort för att motivera att jag ska skaffa en.  Kanske blir det större så småningom. Jag har redan lånat en ny e-bok från biblioteket. Flickan och böckerna har skrivit ett bra och informativt inlägg om att  skaffa läsplatta här.

 
2 kommentarer

Publicerat av på december 27, 2011 i bibliotekslån, e-bok

 

2 svar till “Första e-boken avklarad

  1. och dagarna går

    december 27, 2011 at 6:37 e m

    Nu finns där många bra läsplattor att kolla in. För mig är det viktigt att man kan läsa låneböcker från biblioteket utan extra krångel, jag lånar 2 – 3 böcker per vecka och det har funkat jättebra. Jag läser på en iRiver HD och gillar den andra läser direkt på iPad eller andra surfplattor och det är bekvämt… Råder dig att kolla runt ordentligt om du ska slå till!

     
  2. Evalinn

    december 28, 2011 at 12:00 e m

    Åh, tack för bra info, det här måste jag testa!

     

Kommentera

 
