RSS

Att söka tröst i böckernas värld

12 Jan

Vid vissa tillfällen i livet tvingas man uppleva stor sorg eller helt enkelt en jobbig period i livet. Det har hänt mig några gånger tidigare och då brukar jag uppleva att det är svårt att läsa. Det känns som om tankarna vandrar iväg så fort jag plockar upp en bok. Men eftersom jag tycker så mycket om att läsa vill jag alltid ha en bok på gång. Då tycker jag att det kan vara skönt att läsa någon gammal favorit. Det kan nästan kännas tröstande att läsa något man känner igen så väl. Som att komma hem och bli omfamnad av någon som man tycker riktigt mycket om.

Det finns några böcker som kvalar in som gamla favoriter för mig. L.M Montgomerys böcker i ”Emily”-serien är givna. De läste jag om senast i somras. En annan bok som jag tycker mycket om är Virginia Woolfs ”Mot fyren”.

Även Cora Sandels böcker om Alberte är fantastiska.

Har ni några böcker som ni gärna läser om?

 
9 kommentarer

Publicerat av på januari 12, 2012 i barndomsbok

 

Etiketter: , ,

9 svar till “Att söka tröst i böckernas värld

  1. a-lo (the book pond)

    januari 12, 2012 at 8:40 e m

    Oh ja, jag är precis likadan, jag finner stor tröst i böcker under jobbiga perioder. Jag kan läsa annat än favoriter, men det måste vara en typ av böcker som jag vet att jag gillar, dvs chick lits och deckare. Gamla ungdomsböcker kan fungera, Bridget Jones och en bok som heter Spår i snön är en av mina riktiga snuttefiltar.

    Hoppas du inte har det tungt nu på riktigt!

     
    • bokklok

      januari 13, 2012 at 8:44 e m

      Jag har det lite tungt just nu tyvärr. Men försöker fylla mitt liv med annat. Fina böcker till exempel:)

       
  2. Full bokhylla

    januari 14, 2012 at 6:27 e m

    Jag har en bunt ”trygghetsböcker”. Är det riktigt illa läser jag Pip-Larsson! Stor kram till dig, hoppas det ljusnar på ett eller annat sätt!

     
    • bokklok

      januari 15, 2012 at 7:41 e m

      Ja visst är det skönt att ha! Jag brukar för övrigt titta på Gilmore girls om jag känner mig låg eller bara trött. Det får mig alltid på bättre humör!

       
  3. cecilia

    januari 15, 2012 at 12:14 e m

    Jag anar mellan raderna att du går igenom en sån period just nu. Hoppas det inte är hemskt illa, och att det blir bättre snart!

    Jag läser nästan aldrig om böcker. Det finns undantag, men jag har inga direkt go to-böcker, utöver genre. För jag anpassar definitivt läsval efter annat som händer, vilket t ex är anledningen till att jag läser mycket chick lit och annat lättare på sistone. Mkt tungt pluggande kräver lättsamt för att kunna sätta sig med ännu en bok när pluggboken är avhandlad.

     
    • bokklok

      januari 15, 2012 at 7:48 e m

      Ja pluggande gör att man dras till lite mer lättsamma böcker. Då passar chick lit fint! Det blir nog lite mer sådant den närmaste tiden för min del också. Har en mormor som jag tycker hemskt mycket om som har blivit svårt sjuk. Det är så svårt att acceptera, även om jag har insett att jag inte kan ha min mormor kvar resten av livet…

       
      • Bokomaten

        januari 18, 2012 at 10:18 f m

        Gissade också att du har en sådan period. Hoppas i alla fall att din mormor får ha det bra den tid som är kvar. Tyckte själv att det var förfärligt att förlora mina morföräldrar men de fick tack och lov bli väldigt gamla båda två. Hon kan komma igen dock, tänk på det! Båda mina var sjuka i perioder men kickade igång än bättre efteråt.

        Trösteböcker harj ag också. Båed sådana jag läser om för att känna mig trygg i men även som tidigare sagts mer lättsamma böcker och bokserier som jag kan vända mig till när det är lite jobbigt. Just bokserier är bra och gärna lite chic-litt. Kan man känna att man har en ”vän” att hålla i handen när det blåser. Om hon sedan heter Daisy, Aurora eller Stephanie kan variera men skönt att ha någon litterär kompis är det ändå.

         
  4. bokklok

    januari 18, 2012 at 8:21 e m

    Skönt att höra att det är fler som behöver ta till böcker som tröst ibland. En litterär vän är minsann inte fy skam =)

    Ja, du har helt rätt i det där med åldern. Det är som sagt inte möjligt att ha sina mor- eller farföräldrar kvar hur länge som helst. Även om det hade känts tryggt att ha dem vid sin sida.

     
  5. Bokparadiset

    januari 23, 2012 at 4:53 e m

    Jag är lite sån att upplever jag en jobbig period flyr jag gärna in i böckernas värld!

     

Kommentera

 
