RSS

Min första Fredriksson utläst

15 Jan

Min första Marianne Fredriksson-läsupplevelse blev ”Simon och ekarna” som är en av Fredrikssons tidiga romaner. Och nej, jag har inte valt att läsa den på grund av filmen som går på bio just nu. Jag har länge velat läsa någon av hennes böcker.

”Simon och ekarna” är en fantastisk bok. Den handlar om Simon som är adopterad och växer upp i Göteborg på 1940-talet hos Karin och Erik. Jag märkte genast att jag tycker mycket om Fredrikssons språk. Och berättelsen sög in mig på ett sätt som gjorde att jag inte ville sluta läsa. Precis en sådan bok som jag har längtat efter den senaste tiden. Och så glad jag blev när jag kollade Marianne Fredrikssons bibliografi och insåg att det finns så mycket mer att upptäcka.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på januari 15, 2012 i böcker, roman

 

Etiketter:

Kommentera

 
