RSS

Lättsmält och underhållande

25 Feb

Nej, jag har inte slutat läsa. Jag har läst lite mer lättsmälta böcker, men inte tagit mig tid att blogga om dem. En av böckerna jag har läst är Carin Hjulströms ”Finns inte på kartan” som jag kom över i samband med ett bokbyte förra året. Mrs Bookpond hade haft den tidigare. Jag fick även uppföljaren ”Hitta vilse”, men den har jag inte tagit mig an än. Handlingen är underhållande och Hjulström använder för det mesta ett språk som flyter på väldigt bra. Vissa händelser känns dock lite banala. ”Finns inte på kartan” handlar om Frida som går på journalisthögskolan i Göteborg. Det är dags för praktik och Frida blir placerad på Smålandspostens lokalredaktion i lilla Bruseryd trots att hon har helt andra önskemål. Med tanke på att jag också pluggar till journalist var boken nog lite extra rolig att läsa.

Boken ”Ensamma hjärtan och hemlösa hundar” av Lucy Dillon får nog gå in under samma kategori som ovan nämnda bok. Mys! Boken är rolig och rymmer många mysiga karaktärer, framförallt hundar.  ”Ensamma hjärtan och hemlösa hundar” handlar om Rachel som ärver ett hundhem av sin moster. Det ger Rachel en möjlighet att börja ett liv som skiljer sig radikalt från hur hon har levt tidigare. Som av en slump  har det precis tagit slut med hennes kille. Boken handlar också om Rachels relation till sin döda moster. Rachel söker svaret på frågan varför det blev just hon som fick ärva sin moster när de knappt kände varandra. Och varför levde mostern ensam i så många år?

Den här boken hade jag gärna läst på engelska. Både för att hålla igång språket och för att översättningen inte alltid känns helt klockren. Jag tyckte ändå väldigt mycket om boken, som jag fick i present av en vän. Dillon har skrivit fler böcker. Det finns bland annat en uppföljare som heter ”Hundar, hus och hjärtats längtan” på svenska.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på februari 25, 2012 i böcker, bokbyte

 

Etiketter: ,

Kommentera

 
