RSS

Internationella kvinnodagen

08 Mar

I dag är det alltså internationella kvinnodagen. Jag funderade länge och väl över vilka kvinnor inom litteraturen som jag ville lyfta fram en dag som denna. Och jag kom fram till att det var stört omöjligt att låta inlägget handla om endast en kvinna. Istället  vill jag uppmärksamma alla fantastiska kvinnliga författare som har förgyllt min läsning genom åren. Det började tidigt med att mina föräldrar läste för mig innan jag själv kunde läsa. Jag minns alla besök på vårt närliggande bibliotek. Mamma tog mig och min syster med dit. När jag väl kom därifrån var det utan undantag med orimligt många böcker. Ofta en hel papperskasse full. Och på somrarna var det bokbussen vid sommarstugan som försåg mig med läsning.

Nåväl, detta inlägg handlar inte om mig, utan snarare om alla de författare som har betytt mycket för mig genom åren. Jag kommer säkert glömma någon, men tror och hoppas på att jag fått med de som betytt allra mest för mig. Jag hoppas också att jag själv någon gång blir förälder så att jag får möjligheten att presentera bokens magiska värld för ett barn. För jag vet hur viktig den kan vara. Både under barndomen och under uppväxten. Så här följer de kvinnliga författare som jag vill hylla dagen till ära, med en kort motivering till varför:

A: Louisa May Alcott som skrev ”Unga kvinnor”. Hennes berättelse är så sorglig och fin och den trollbinder mig än i dag.

B: Karin Boye fick mig att upptäcka att dikter inte behöver vara svåra och tunga. Jag minns att min mormor gav mig en samlingsvolym med Boyes dikter när jag fyllde tolv år. Boye var och är än idag en av mormors favoriter och har därför även en speciell plats i mitt hjärta.

C: Sigrid Combüchen  som skrev den vackra romanen ”Spill”.

D: Joan Didion. Hennes ”Ett år av magiskt tänkande” redde ut ett och annat frågetecken kring döden. Men väckte också några nya.

E: Edith Södergran. Här fuskar jag lite med alfabetet bara för att jag så väldigt gärna vill ha Södergran med. Hon är ännu en poet som har betytt mycket för mig genom åren. Hennes dikter känns lättillgängliga men har ändå ett djup.

F: Anne Frank. Hon gjorde att så många fick ta del av livet ”under jorden”. Här smyger jag även in Marianne Fredriksson för ”Simon och ekarna”, som jag önskar att jag hade läst tidigare i livet. Men jag är väldigt glad att jag nu verkligen har läst den överhuvudtaget.

G: Maria Gripe. Jag tror att jag har läst det mesta som hon har skrivit. Skuggserien minns jag som en mystisk och fantastisk bok som trollband mig.

H:  Frances Hodgson Burnett skrev ju ”Den hemliga trädgården”. Jag minns det som en lite sorglig och mystisk bok och vissa detaljer och händelser har etsat sig fast i minnet.

I: Laura Ingalls Wilder (som jag helt fräckt placerar här istället för på W bara för att kunna ha henne med). Jag minns att ”Lilla huset på prärien”-böckerna var lite torrt skrivna. Men handlingen och det Ingalls Wilder berättade fascinerade mig ändå.

J: Tove Jansson som har byggt upp en fantastisk värld med sina sagor i bland andra ”Trollkarlens hatt”.

K: Marian Keyes är nog den författare som flest gånger har lyckats få mig att skratta. Jag gillar framförallt hennes första böcker. En av dem är ”När Lucy Sullivan skulle gifta sig”.

L: Astrid Lindgren, motivering överflödig, eller vad säger ni? Två av mina absoluta favoritverk av Lindgren är ”Madicken” och ”Allra käraste syster”.

M: Lucy Maud Montgomery skrev böckerna om Anne på Grönkulla och Emily. Hennes fantastiska och poetiska språk är svårt att jämföra med någon annans.

N: Audrey Niffenegger. ”Själens osaliga längtan” fick mig att gråta, men gav mig också tröst.

O: Sofi Oksanen nämner jag trots att jag nämnt henne ett flertal gånger tidigare här i bloggen. Men hennes ”Utrensning” gjorde verkligen ett starkt intryck på mig.

P: Sylvia Plath. ”Glaskupan” läste jag på en jobbig språkresa i England. Den betydde mycket för mig eftersom den gav mig möjlighet att fly från verkligheten ett tag.

Q: Jag känner inte till någon författare på bokstaven Q. Gör ni?

R: Elsi Rydsjö eftersom hennes historiska romaner är fantastiska. Jag fastnade mycket för ”Kära min syster”.

S: Martha Sandwall-Bergström skrev ju böckerna om ”Kulla-Gulla”. Jag älskade serien och plöjde dem under en period.

T: Birgitta Trotzigs ”Dykungens dotter” läste jag när jag pluggade litteraturvetenskap i Lund. Älskade den för det symboliska språket.

U: Edith Unnerstad som skrev den fina barnboken ”Kastrullresan”.

V: Katarina von Bredow läste jag under högstadiet och gymnasiet. Jag minns speciellt hennes bok ”Syskonkärlek” och att hennes språk inspirerade mig till att börja skriva själv.

W: Virginia Woolf är en av mina favoritförfattare, och ”Mot fyren” är en av de bästa böcker jag läst. ”Ett eget rum” är också en väldigt viktig bok.

Sen kunde jag tyvärr inte komma på några författare på de sista kluriga bokstäverna i alfabetet. Men det blev ju en hop författare ändå. Jag ser fram emot att stifta bekantskap med ännu fler kvinnliga författare framöver. Och hoppas att de får den uppmärksamhet som de förtjänar oavsett om det är internationella kvinnodagen eller inte.

 

Inlägget är en del av en bloggstafett för att uppmärksamma Internationella Kvinnodagen där följande bloggare deltar:

enligt OMarias stickning och läsning , Böcker x 3Hanneles Bokparadis , Nina RuthströmSofies Bokblogg , Mind the BookI mitt sinneAndra intryckOrd och inga visorBoktjuvenMimmimariesböckerWhat you readin? PantalaimoneMatildas LäshörnaPeter Andersson*malins bokblogg*A room of my ownMadeleines bokhörnathecuriouscaseofthebooks,  Erica – en dröm i rosa,   Tvärtemot…och dagarna gårFix Me Up TinaO  , Calle BrunellBokodyssé Med näsan i en bokalice brömsBeroende av böcker,  Den var braOlika sidorDantes BibliotekLyrans NoblesserLivet mellan två evigheter,  Den läsande kaninenBreakfast BookclubLottens bokblogg Kill your darlingsSandra Gustafsson,  Desirée Fredlund,  …and then there was BeatrixLingonhjärtaGunillas BloggStänk och flikarFiktiviteterBokmilaskogenSaris bloggBöcker emellan

 
20 kommentarer

Publicerat av på mars 8, 2012 i blogg, bloggtips, Uncategorized

 

Etiketter:

20 svar till “Internationella kvinnodagen

  1. Åsa

    mars 8, 2012 at 8:58 f m

    Vilken line-up! Inspiration, inspiration🙂

     
    • bokklok

      mars 8, 2012 at 1:16 e m

      Ja listor brukar vara tacksamma när man söker inspiration:)

       
  2. Boktjuven

    mars 8, 2012 at 9:51 f m

    Kul!

     
  3. Kristin

    mars 8, 2012 at 10:06 f m

    Många bra författare där. Kanske kan vara en utmaning att leta reda på kvinnliga författare på det sista bokstäverna. Någon borde ju finnas tycker jag.

     
    • bokklok

      mars 8, 2012 at 1:17 e m

      Absolut! Jag lade ner en del tid på det, men hade säkert kunnat hitta fler författare om jag hade fortsatt…

       
  4. eva-marie

    mars 8, 2012 at 11:38 f m

    Vilket trevligt alfabete! ha en fortsatt bra kvinnodag!

     
    • bokklok

      mars 8, 2012 at 1:17 e m

      Tack och detsamma!

       
  5. Helena Milton

    mars 8, 2012 at 11:42 f m

    Vilket genomarbetat, långt och fint inlägg och SÅ många boktips – TACK! Återkommer hit🙂

     
    • bokklok

      mars 8, 2012 at 1:19 e m

      Roligt att höra! Du är välkommen=)

       
  6. a-lo (the book pond)

    mars 9, 2012 at 10:03 f m

    Många av mina favoriter där också, som betydde mycket under barn- och ungdomsåren: Martha Sandwall-Bergström, Tove Janson, Maria Gripe etc. Jag läser iofs fortfarande om deras böcker ibland med behållning!

     
    • bokklok

      mars 11, 2012 at 7:29 e m

      Ja, jag blev väldigt sugen på att läsa om Gripe snart:)

       
  7. Lotten

    mars 9, 2012 at 4:57 e m

    Här blev jag inspirerad! Många av de som haft betydelse för mig fanns med, t.ex. i ungdomsgenren. Men Karin Boye är i en klass för sig!

     
    • bokklok

      mars 11, 2012 at 7:30 e m

      Ja, visst är hon fantastisk!

       
  8. enligt O

    mars 10, 2012 at 9:53 f m

    Så himla bra idé! Någon dag när jag har mycket tid ska jag göra ett alfabet jag också. Många bra böcker du har med!

     
    • bokklok

      mars 11, 2012 at 7:31 e m

      Tack! Det var väldans kul att vara med i bloggstafetten och att läsa alla fina inlägg och kommentarer. Mycket fint arrangerat av dig =)

       
  9. Cecilia

    mars 10, 2012 at 4:31 e m

    Vilket underbart alfabet! Får nog bokmärka och återkomma till när det behövs en stark kvinna🙂

     
    • bokklok

      mars 11, 2012 at 7:32 e m

      Ja, det saknas minsann inte starka kvinnor. =)

       
  10. Hanneles bokparadis

    mars 11, 2012 at 9:34 f m

    det var en rejäl lista

     

Kommentera

 
