RSS

Glysas öga

12 Mar

Boken ”Glysas öga” av Cecilia Helle beskrivs som en psykologisk thriller. Jag började läsa med ganska höga förväntningar eftersom jag föredrar just psykologiska thrillers framför deckare. Boken handlar om Sanna som är journalist och jobbar som nyhetschef på en dagstidning i Katrineholm. Hon jobbar mycket och har en familj som hon inte hinner träffa så mycket som hon önskar. Boken inleds med att ett lik hittas vid ett naturområde. Eftersom Sanna inte får tag på tidningens krimjournalist åker hon själv ut till mordplatsen för att ta reda på vad som har hänt.

Inledningen är obehaglig men spännande. Därefter tycker jag att handlingen kretsar alltför mycket kring Sannas relation till sin familj och väninnorna för att beskrivas som en psykologisk thriller. Jag glömmer för ett tag nästan bort mordet som boken egentligen handlar om, i min naiva önskan att lösa Sannas och makens relationsproblem. Eller åtminstone få ett slut på dem. Lite grand påminner ”Glysas öga” där om Helena von Zweigbergks bok ”Ur vulkanens mun”. Det är nästan lika plåsamt för mig som läsare att Sanna och maken håller ihop som det var när jag läste om Anna och Mats. Detta betyder inte att boken är dålig eller illa skriven, men den känns helt enkelt som två olika sorters böcker. Jakten på mördaren är naturligtvis spännande, men jag tror att den hade kunnat göras ännu mer rafflande.  Kanske är jag helt enkelt en otacksamt kritisk läsare av just denna genre, med tanke på att jag helst och för det mesta läser romaner. Men detta är alltså min uppfattning om boken.

Boken är ett recensionsexemplar som jag har fått av förlaget.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på mars 12, 2012 i deckare, recensionsexemplar

 

Etiketter:

Kommentera

 
