RSS

”Alla lyckliga familjer liknar varandra”

09 Apr

Idag hade jag äntligen en stund över för lite sträckläsning. Det var efterlängtat kan jag säga. Och det resulterade i att jag läste ut Claes de Faires bok ”Alla lyckliga familjer liknar varandra”. Boken handlar om en förmögen familj som bor på Strandvägen i Stockholm och är allt annat än lyckliga. De tre huvudkaraktärerna utgörs av Jan-Carl, hans fru Louise och deras dotter Julia, och de utgör växelvis berättarrösten från kapitel till kapitel.

Julia går på en internatskola och relationen till modern är kylig och kärlekslös. Fadern är ett svin som är otrogen mot sin fru och utnyttjar kvinnor på löpande band. Louise är missnöjd med sitt liv och grämer sig över att hon inte tycker sig ha lyckats med karriären.  Ibland blir jag lite trött på bilden av den kärlekslösa överklassfamiljen, men det är absolut inte en dålig historia. Egentligen inte särskilt uttjatad heller.  Språket lyfter handlingen och karaktärerna som i vissa situationer känns lite platta. På slutet av boken växer några av karaktärerna och det ger ett ganska oväntat slut

Boken är ett bibliotekslån som jag läste som e-bok.

 
3 kommentarer

Publicerat av på april 9, 2012 i bibliotekslån, e-bok

 

Etiketter:

3 svar till “”Alla lyckliga familjer liknar varandra”

  1. minaboktankar

    april 9, 2012 at 6:17 e m

    Jag har också läst den och tyckte inte heller att den var någon höjdar. För mycket klickebilder av överklassfamljen

     
  2. Emma F

    april 16, 2012 at 8:28 f m

    Jag blir alltid så sugen på att läsa massa böcker när jag läser din blogg. Du får mig att bli inspirerad till läsa mer än vad jag gör. Just nu är det svårt att få tiden att räcka till. Liam tar väldigt mycket tid. Men jag tänker att när jag väl fixat undan allt när han sover, då borde jag ju kunna få ett par minuter över till att läsa. Har en bok på gång nu, får se hur lång tid det tar att läsa ut den🙂 Efter den ska jag läsa den jag fick av dig.
    Ha det så jätte bra min vän!
    Kram

     
    • bokklok

      april 17, 2012 at 9:43 f m

      Hej min vän! Vad roligt att höra. Att väcka lässuget är nog ett av mina huvudsakliga syften med bloggen. Ska kika in på din blogg också. Spännande! Förstår att Liam tar mycket tid. Hoppas att du hinner läsa en stund ändå:) Idag ska jag till Ystad och hälsa på. Kommer kännas konstigt att du inte är där. Kram!

       

Kommentera

 
