RSS

Recension: Du hasar av trygghet

16 Sep

Boken handlar om Sara. Hon har ett jobb som hon inte trivs med och lever med en man som hon inte  verkar lycklig med. Hon dricker för mycket, hetsäter och mår dåligt. Frågan jag som läsare ställer mig är varför hon stannar kvar i allt detta som hon avskyr så. Handlingen pendlar mellan Saras liv som vuxen och barndomen. Jag gillar verkligen upplägget eftersom det gör att man får en tydligare bild av vem Sara är.

”Du hasar av trygghet” är Elin Grelssons debutroman. Kanske gör det att jag låter henne komma undan med vissa saker som jag normalt sett inte brukar acceptera när jag läser en bok. Ett exempel på detta är att dialogen känns ganska stel på de vissa ställen. Det gör att handlingen känns lite overklig trots att den egentligen inte är det. Jag tycker att det är stor skillnad på de delar av boken som handlar om Saras barndom och de som utspelar sig i nutid. Partierna som handlar om barndomen känns mer realistiska och engagerande. Dialogen flyter också på betydligt bättre där. Jag tror verkligen på dessa delar av romanen och läser dem med ett stort intresse. De gör att jag förstår varför bokens huvudperson har blivit den hon är som vuxen. En väldigt splittrad ung kvinna med många olika problem och en mycket stor osäkerhet.

Men det är viktigt att det känns trovärdigt för läsaren, och att det blir en balanserad upplevelse. Och det blir det tyvärr inte rakt igenom. Jag tycker ändå att det är en bok som är väl värd att läsa. Och med tanke på att det är Elin Grelssons debut bådar det gott inför framtiden. För visst är Elin Grelsson en fantastisk duktig skribent som kan berätta en bra och fängslande historia.

Boken är ett recensionsexemplar från Modernista.

 
5 kommentarer

Publicerat av på september 16, 2011 i böcker, debut, recensionsexemplar

 

Etiketter: ,

5 svar till “Recension: Du hasar av trygghet

  1. Cecilia

    september 21, 2011 at 1:43 e m

    Visst är det ett lustigt omslag? Förstår man omslaget när man läst den? (inte läst den själv ännu uppenbarligen)

     
  2. bokklok

    september 21, 2011 at 2:35 e m

    Nej, jag förstår inte riktigt omslaget. Men i boken finns det ju många kopplingar till barndomen och de upplevelser huvudpersonen hade då. Dessutom är hon ju en person som verkar må väldigt dåligt…

     

Lämna en kommentar