RSS

Bokcirkelträff om ”Den glömda trädgården”

12 Maj

Igår hade vi bokcirketräff.  Jag hade precis hunnit läsa ut boken som var ämnet för kvällen. Eftersom jag har läst så mycket positivt om Kate Mortons böcker hade jag höga tankar om ”Den glömda trädgården”.

Boken handlar om kvinnor från tre olika generationer, och utspelar sig vid 1900-talets början, på 1970-talet och i början av 2000-talet. Jag tycker mycket om när författare förflyttar läsaren mellan olika tidsperspektiv. Framförallt om det är välgjort. Men i detta fall tyckte jag ibland att det blev lite väl mycket att hålla reda på. En sak som vi diskuterade på bokcirkelträffen igår var att det kanske hade varit fullt tillräckligt om Morton hade skrivit om två av dessa tre karaktärer, eftersom två av dem ändå var så lika. Jag upplevde också att det var lite svårt att skilja dem  åt, men för min del berodde det nog främst på att jag rörde ihop vissa av detaljerna och händelserna.

Nells barnbarn Cassandra åker från Australien till England för att ta reda på mer om var hennes mormor Nell härstammar ifrån. Cassandra har ärvt en stuga i Cornwall i England, som hon inte hade en aning om att hennes mormor hade köpt. Det enda Cassandra vet om Nells barndom är att hon placerades på ett fartyg i England på väg till Australien när hon bara var några år gammal. Kvinnan som såg till att Nell hamnade på båten kallas sagoberätterskan. Nell gjorde själv en del efterforskningar, men hann inte ordna upp alla lösa trådar innan sin död. Därför tar Cassandra över och läsaren får följa med både Nell och Cassandra när de gör samma upptäckter, vilket jag upplevde som lite frustrerande. Men naturligtvis var Cassandra tvungen att upptäcka vissa saker som hennes mormor har hållit hemliga.

”Den glömda trädgården” är definitivt en bladvändare, trots att handlingen hoppar från karaktär till karaktär. Det är riktigt bra gjort av Morton. Jag gillar också att Morton har vävt in sagor i berättelsen. På så sätt får läsaren samma möjlighet att uppleva sagorna som någon av karaktärerna i boken. Värt att nämna är att författaren har hämtat inspiration från barnboksklassikern ”Den hemliga trädgården” av Frances Hodgson Burnett.

Ibland svävar någon av karaktärerna ut i sina tankar vilket gör att det känns lite löjligt. Det går också att förutse en hel del händelser, men det var väl ungefär vad jag förväntade mig när jag började läsa boken. Det måste dock tilläggas att ”Den glömda trädgården” är väldigt välskriven, och jag gillar det fantasifulla och romantiska språket väldigt mycket.

När jag läser igenom min text märker jag att jag inte låter särskilt positiv, trots att jag till allra största delen verkligen är just det. Jag har redan hunnit rekommendera boken till någon vän, och jag kommer definitiv läsa mer av Morton. Hela bokcirkeln var överens om att det var en positiv läsupplevelse, även om det kanske inte är en bok som det finns så väldigt mycket att diskutera kring.

 
7 kommentarer

Publicerat av på maj 12, 2011 i böcker, bokcirkel, mysbok, roman

 

Etiketter:

7 svar till “Bokcirkelträff om ”Den glömda trädgården”

  1. a-lo (the book pond)

    maj 13, 2011 at 7:08 f m

    Den genererade treor jämt över hos oss också, generellt sett var vi positiva, men håller med om att det inte fanns mycket att diskutera. Jag visste om kopplingen till Den hemliga trädgården, så jag läste om den först och det tyckte jag var roligt sen när jag började på Mortons bok. Då förstod man alla blinkningar på ett annat sätt.Och jag blev ursugen på att åka till Cornwall efteråt!

     
  2. bokklok

    maj 15, 2011 at 5:55 e m

    Smart av dig att läsa ”Den hemliga trädgården” innan! Ja, visst står Cornwall högt på listan över platser som man vill besöka. Och bara tanken på alla böcker som skulle vara passande att läsa om man var där… Det hade nog fått bli en långsemester;)

     
  3. Emmas Bokhylla

    maj 18, 2011 at 5:36 f m

    Jag gillade den ocksa, som sagt, en akta blandvandare! men…onekligen lite forutsagbar. Fast bra, jag gillar hennes bocker!

     
    • bokklok

      maj 18, 2011 at 6:16 f m

      Ja ibland är förutsägbart skönt! Jag vill helt klart läsa alla hennes böcker:) Vilken är din favorit Emma?

       
      • mariasbokliv

        juni 20, 2011 at 11:26 f m

        Läs inte för tätt bara för då tyckte jag att man såg lite för mkt likheter, med nått år emellan blir det inte så uppenbart utan man kan bara mysläsa

         
  4. Cicci

    augusti 13, 2011 at 12:25 e m

    Den här boken har vi också i vår bokcirkel. Vi ska träffas i slutet av augusti och prata om den. Jag gillade den och kommer läsa den andra boken av Morton när den kommer ut i pocket.

     

Lämna en kommentar