RSS

”Sommarhuset” av Anna Fredriksson

06 Nov

I veckan läste jag Anna Fredrikssons ”Sommarhuset”. Det var en enkel läsupplevelse som jag hade svårt att lägga ifrån mig trots att jag emellanåt irriterade mig på vissa detaljer i boken.

Boken kretsar kring Eva som tillsammans med sina två syskon ärver ett sommarhus när deras mamma går bort. Eva har inte någon god kontakt med sina syskon och de vill sälja huset när hon vill behålla det. Evas son håller just på att flytta hemifrån och för övrigt har hon bara en väninna som hon umgås med. Det är en ganska tragisk beskrivning av en ensam kvinna som just har förlorat sin mor och inte kommer överens med syskonen. Kanske känns bilden emellanåt inte helt realistisk. Jag läste boken med stort intresse men har nästan glömt den lika fort igen.

”Sommarhuset” skulle passa som film tycker jag. Kanske har det med författarens bakgrund att göra. Anna Fredriksson har varit verksam som manusförfattare i ganska många år och detta är hennes debut som författare.

 
1 kommentar

Publicerat av på november 6, 2011 i bibliotekslån, roman

 

Etiketter:

Ett svar till “”Sommarhuset” av Anna Fredriksson

  1. Cecilia

    november 12, 2011 at 4:04 e m

    Läskigt att man så lätt glömmer något man lagt flera timmar på, händer mig också ganska ofta. Det säger väl något om boken i fråga, även om det förvisso inte egentligen måste betyda att den är dålig för det.

     

Lämna en kommentar