RSS

Bokcirkelboken ”Rädd att flyga”

21 Mar

Det känns nästan som att vi börjar få ett tema i vår bokcirkel. Vi har den senaste tiden läst flera klassiker i genren feministisk litteratur. Men det är alltså inte något planerat. Det har snarare slumpat sig så att vi har enats om böcker som vi alla har velat läsa, eller kanske helt enkelt vill läsa igen, men med en möjlighet till diskussion kring boken. Nu senast läste vi alltså ”Rädd att flyga” av Erica Jong. Och nästa bok blir Virginia Woolfs ”Orlando”.

Men åter till ”Rädd att flyga”. Trots att en av bokcirkelmedlemmarna var sjuk hade vi tre som var där en väldigt bra diskussion om boken. Vi pratade mycket om hur vår syn på boken påverkas av att vi läser den i ett helt annat sammanhang än det som den är skriven för. Vi upplevde alla tre att vissa språkliga utläggningar kändes komiska, och hade svårt att förstå att boken en gång har upplevts så chockerande och banbrytande. Men vi var ju också medvetna om att vi läser den i ett helt annat sammanhang än vad man gjorde när boken kom ut 1973. Vi pratade också om att synen på Isadora som sexuellt frigjord inte är så självklar. För är hon verkligen frigjord? Eller är det snarare så att hon blir utnyttjad av männen som hon har sex med. Och vad menade författaren egentligen? Var det just dessa frågor hon ville väcka hos sin läsare?

Språket kändes ibland lite onödigt knöligt och omständligt. Men även det kan bero på att vi läser boken i en helt annan tid. Vissa meningar var bara så otroligt långa. Som S påpekade under vår bokcirkelträff kunde man nästan höra Isadoras röst i huvudet. Boken kändes överlag väldigt babblig. Men vissa stycken var tvärtom väldigt vackra rent språkligt. Det är mycket möjligt att detta var författarens intention från början. En kort slutsats: Jag är väldigt glad att vi läste boken i bokcirkeln. Annars tror jag knappast att jag hade läst ut den eftersom den var lite seg ibland. Något som jag verkligen gillade var alla litterära referenser som fanns instoppade här och var i boken.

”Rädd att flyga” lånade jag på biblioteket. Jag har velat läsa den sedan jag läste och älskade Maria Svelands ”Bitterfittan”.

 
 

Etiketter:

3 svar till “Bokcirkelboken ”Rädd att flyga”

  1. a-lo (the book pond)

    mars 22, 2012 at 7:55 e m

    Roligt att läsa detta och jag tror du har rätt i att det hjälper att läsa Rädd att flyga tillsammans med andra. Jag avskydde faktiskt boken när jag läste den i mitten på 90-talet, tyckte den var poänglös, men jag undrar om jag inte skulle omvärdera den ändå idag med lite andra glasögon.

     
    • bokklok

      mars 22, 2012 at 8:12 e m

      Ja det kan nog vara intressant att läsa den under olika perioder av livet. Men just nu är jag inte så sugen på att läsa den igen:)

       
  2. Cecilia

    mars 25, 2012 at 9:17 e m

    Det låter som att den ändå höll måttet ganska bra. Jag hade själv också lite invändningar vill jag minnas. Guld att läsa sådana här böcker i cirkel. ger så mycket mer att snacka om dem.

     

Lämna en kommentar